- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#① We inspireren u graag met een reeks duurzame initiatieven uit het buitenland die België nog niet bereikt hebben, in ieder geval niet op grote schaal. Elke week stellen we één idee voor: beginnen doen we met de antiverspillingssupermarkt.
Onze supermarktketens ontwikkelen heel wat ideeën om verspilling tegen te gaan. Dat gaat van snelverkoop tot giften aan de Voedselbanken. In Frankrijk is men onlangs nog verder gegaan. Een kruidenier/supermarkt opende er zijn deuren onder de naam ‘Nous anti-gaspi’ (wij tegen verspilling). Men kan er producten vinden die onverkoopbaar zijn in het klassieke retailcircuit. Omdat ze niet de juiste vorm hebben, er niet echt mooi uitzien, of de houdbaarheidsdatum in zicht komt. Zo vinden we er in de rekken kromme wortels, aardappelen met vlekjes, eieren van verschillende groottes of oude stocks van shampoo met promoties die vaak tot 30% gaan.
Overal tussen die overkoopbare maar perfect consumeerbare producten, hangen slogans als: “Hebt u mijn houdbaarheidsdatum gezien? Een goed excuus om uw vrienden uit te nodigen voor het aperitief.”. “De ogen van mijn fabrikant waren groter dan zijn buik en hij heeft veel te veel van mij gemaakt.” Een andere topper: “Ik ben eigenlijk wat te krom voor een komkommer, maar dat blijft onder ons.” Co-oprichter Vincent Justin vertrouwde Gondola toe dat ‘Nous anti-gaspi’ in 2021 waarschijnlijk naar België komt. Het concept heeft sinds zijn oprichting in mei 2018 al zes vestigingen geopend. Na vijf winkels in het oosten van Frankrijk, opende de keten eind vorig jaar ook in Parijs. Tegen maart 2020 komen er nog drie verkooppunten bij onze Franse buren.
Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?