- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#④ We inspireren u graag met een reeks duurzame initiatieven uit het buitenland die België nog niet bereikt hebben, in ieder geval niet op grote schaal. Elke week stellen we één idee voor. Deze week is het de beurt aan een supermarkt die gemaakt is uit gerecycleerd materiaal.
En als u nu eens gerecycleerd materiaal zou gebruiken om uw supermarkt in te richten, in plaats van nieuwe spullen? Het lijkt niet evident, maar de Nederlandse supermarktketen Marqt besloot met deze werkwijze het verschil te maken met de concurrentie. De supermarkt, die op zich al milieuvriendelijk is op het gebied van producten en verpakkingen, is volledig opgetrokken uit recycleerbaar materiaal. Het centrale eiland, waar onder andere koffie, slaatjes en broodjes worden verkocht, is gemaakt van brokstukken van een oude zeecontainer. De structuur is oud en roestig, maar illustreert de kracht van het initiatief. In totaal zijn meer dan 75% van de elementen van de inrichting vervaardigd uit gerecycleerde materialen, van de verlichting van de koeltogen tot de displays.
Het principe van recuperatie kan ook worden toegepast op bouwmaterialen, zoals Albert Heijn in Nederland bewees met de opening, eind 2018, van zijn kringloopmarkt in de stad Gouda. Zowel het beton, het staal, de gevelbekleding als het metalen gebinte van het gebouw bestaan er volledig uit gerecycleerde bouwmaterialen. Hetzelfde geldt voor de afwerking van de winkel: ook de verlichting, valse plafonds, vloeren en zelfs brandslangen zijn aan hun tweede leven toe. Al het materiaal waarmee de winkel is ingericht, zoals de kassa’s, de rekken en de winkelmandjes, zijn eveneens herbruikbaar.
Bent u benieuwd naar de andere duurzame retailideeën?
Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?