- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#③ We inspireren u graag met een reeks duurzame initiatieven uit het buitenland die België nog niet bereikt hebben, in ieder geval niet op grote schaal. Elke week stellen we één idee voor. Deze week is het de beurt eetbare verpakkingen voor groenten en fruit.
Om plastic verpakkingen van fruit en groenten te vermijden, heeft het Britse AgriCoat NatureSeal een hele fijne, transparante film ontwikkeld die rechtstreeks wordt aangebracht op het fruit en de groenten. Die overigens eetbare film bestaat uit een dun laagje van natuurlijke afvalproducten gemaakt van suiker, cellulose en plantaardige olie. Die extra laag gaat de natuurlijke oxidatie en dehydratatie tegen, wat het rottingsproces vertraagt. Zo kan het fruit twee keer langer worden bewaard dan gewoonlijk. AgriCoat NatureSeal verzekert ons ervan dat het laagje eetbaar is en makkelijk verteert. De Duitse supermarktketen Rewe test het systeem momenteel als eerste uit op citroenen, avocado’s, mango’s en pompelmoezen.
In de Verenigde Staten heeft het bedrijf Apeel Sciences, gefinancierd door de Bill & Melinda Gates Foundation, een ander systeem op punt gezet dat redelijk gelijklopend is met het Britse. Zij gebruiken een plantaardige en eetbare spray. Sinds eind 2019 wordt dit systeem getest in Denemarken en Duitsland op avocado’s die verkocht worden in de supermarkt. “We creëren een geoptimaliseerd microklimaat dat de levensduur van fruit verdubbelt”, vertelde Apeel Sciences-verantwoordelijke James Rogers aan de pers. “Een traditionele avocado rot op twee tot drie dagen tijd, terwijl wanneer je er de spray op spuit je hem vier tot zes dagen kan bijhouden.” De start-up heeft trouwens niet vrijgegeven waaruit de spray precies is samengesteld.
Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?