- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#⑥ We inspireren u graag met een reeks duurzame initiatieven uit het buitenland die België nog niet bereikt hebben, in ieder geval niet op grote schaal. Elke week stellen we één idee voor. Deze week is het de beurt aan onzichtbare deuren die supermarkten minder energieverlies bezorgen.
De Britse supermarkt Waitrose heeft een aparte manier om zijn energieverbruik terug te schroeven: onzichtbare deuren bij de ingang. De AirDoor, een product van Wirth Research, een bedrijf dat zich specialiseert in duurzame technologie, bestaat uit een onzichtbare deur net voor de ingang van de supermarkt. Bedoeling is een eind te maken aan het hoge energieverbruik omdat klanten de winkel in en uit lopen op momenten dat het temperatuurverschil binnen en buiten groot is. De AirDoor heeft daarvoor een heleboel sensoren die de luchtverplaatsing in beide richtingen registreren en waarbij de AirDoor een tegenovergestelde windverplaatsing creëert. Op die manier ontstaat een barrière die geen enkel ongemak voor de klant veroorzaakt, en draaideuren of inloopruimtes overbodig maakt. Waitrose heeft een AirDoor geïnstalleerd in zijn winkel in Berkhamsted en wacht nu de resultaten af om te zien of het de technologie ook in andere winkels zal gebruiken. De Britse retailers zouden elk jaar een half miljoen tot een miljoen pond uitgeven aan het energieverbruik veroorzaakt door luchtverplaatsingen aan de ingang.
Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?