Takeaway
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Takeaway
Takeaway.com heeft de resultaten onthuld van zijn jaarlijkse Food Trend Report voor 2023. Daarin stonden niet enkel de grootste trends van het afgelopen jaar, maar werd er ook een lokaal onderzoek uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau iVox.
Een van de trends die Takeaway onthult is het succes van online boodschappen en voedselleveringen. 36% van de ondervraagde Belgen zei al eens online boodschappen te hebben besteld. “Voor Brusselaars is het een wekelijkse gebeurtenis: 13% bestelt elke week online boodschappen - hogere cijfers dan voor inwoners van Wallonië en Vlaanderen”, klinkt het in het rapport. Bovendien geeft 13% van de Belgen aan dat ze dat ze over 5 jaar nooit meer naar de supermarkt zullen gaan. Bij jongeren is dit zelfs twee keer zoveel.
Een andere trend die Takeaway aan het licht bracht, is dat de helft van de Belgen, 52%, zich zeer bewust is van het effect van voeding op hun fysieke en mentale gezondheid. “Bijna 7 op de 10 (65%) geloven ook dat hun eetgewoonten hun mentale gezondheid in het algemeen beïnvloeden”, klinkt het. Een andere trend? Een toename in voedselconsumptie op nieuwe tijdstippen van de dag. Deze verandering in gewoonten wordt ongetwijfeld beïnvloed door de nieuwe post-pandemische routine. Na een toename in ontbijtbestellingen merkt Takeaway.com nu ook een groeiende interesse in zoete snacks of avondsnacks.
Ook sociale netwerken spelen een belangrijke rol in het gedrag van consumenten. Ze zijn steeds nieuwsgieriger en durven nieuwe gerechten te bestellen die ze nog nooit hebben geprobeerd, omdat ze een nieuwe cultuur willen ontdekken en nieuwe gerechten hebben ontdekt via sociale netwerken (20%), of omdat ze vrienden hebben uit verschillende delen van de wereld wiens keuken ze willen proberen (13%), blijkt uit het rapport.
Een laatste trend? 3 op 10 bestelt online tijdens de feestdagen. Uit het Food Trend Report 2023 blijkt dat bestellen aan het einde van het jaar een belangrijke rol zal spelen voor de Belgen. In de aanloop naar de feestdagen zegt 3 op de 10 Belgen zelfs te overwegen of van plan te zijn om online eten te bestellen voor Kerstmis of Nieuwjaar. Deze trend is vooral merkbaar in Vlaanderen (19%) en Brussel (18%), maar minder in Wallonië (12%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?