De Spaanse soft-discountketen Mercadona kan voor 2024 uitstekende jaarresultaten voorleggen. De omzet steeg met 9% en het marktaandeel met 28,2%. 

Mercadona heeft voor 2024 zeer positieve resultaten geboekt, aldus LSA. De keten realiseerde een omzet van bijna 39 miljard euro, een stijging van 9% ten opzichte van vorig jaar, met een nettomarge die met 3,9% is toegenomen. De groep wint bovendien terrein op zijn concurrenten. “Ons marktaandeel is opnieuw gestegen, naar 28,2% (+ 0,7 punten), omdat we de prijs van onze gemiddeld winkelmandje goed in de gaten houden”, verklaarde Juan Roig, oprichter en voorzitter van Mercadona. De prijs van het gemiddelde mandje daalde vorig jaar zelfs met 2%, deels door een daling van de grondstofprijzen. Juan Roig legt ook uit dat het succes van Mercadona te danken is aan het feit dat de keten actief is in twee ‘economisch zeer sterke’ landen, Spanje en Portugal. In totaal heeft de groep 1.674 supermarkten, waaronder 60 in Portugal, waar de Spaanse keten nu zes jaar aanwezig is. Mercadona is volgens Kantar, na Intermarché, de op drie na grootste keten in Portugal en zal meer investeren in de aankoop van nieuwe terreinen. Zo staan twee openingen gepland in Lissabon. “En als de posities er geconsolideerd zijn, sluit de Spaanse retailer niet uit om een derde markt te betreden, integendeel”, zo schrijft LSA. In Spanje is de ontwikkeling van de Groep voorlopig vooral gericht op e-commerce en op de confectieafdeling.  Volgend jaar wil de groep met zijn omzet boven de 40 miljard uitkomen en 1.000 extra banen creëren (momenteel 110.000 werknemers).

Commentaar van Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group:

De kracht van Mercadona bestaat erin dat het als een ecosysteem werkt: inzetten op langetermijnrelaties en leveranciers integreren in de formule op basis van langetermijnovereenkomsten. En langetermijnovereenkomsten stellen hun leveranciers in staat om met ernstige investeringsplannen te werken, waardoor de kosten en dus de prijs van hun producten op korte termijn dalen. Door deze samenwerking konden de prijzen van 2.000 producten verlaagd worden, met een besparing van 650 miljoen euro tot gevolg. Hierdoor kon Mercadona ook de prijs van het gemiddelde winkelmandje drukken. Dit is een heel andere aanpak dan bij de Nederlandse bedrijven. Zij zullen de prijs van een of twee producten die bij de concurrent verkrijgbaar zijn fors verlagen, maar het gemiddelde winkelmandje blijft duur.

De strategie van Mercadona is ongelooflijk efficiënt, maar erg moeilijk uit te voeren, omdat het structureel verlagen van de prijs van 2.000 producten een totale uitholling van de marges zou betekenen als leveranciers niet meewerken. Dit is dus een voorbeeld van ketenintegratie. En de kers op de taart: de retailer heeft het aantal referenties uitgebreid, met een enorme nadruk op de private labels. Hun merk Hacendado is een referentie op het vlak van kwaliteit geworden. Tegelijkertijd zijn de winkels verbeterd. De verouderde verkooppunten zijn vervangen door werkelijk prachtige winkels, weliswaar erg zuiders en misschien niet helemaal aangepast aan een land als België, maar zeker erg inspirerend. 

En last but not least biedt het titanenplan de consument de mogelijkheid om online te bestellen en de bestelling thuis te laten bezorgen. Het laatste punt is letterlijk cruciaal: Spanje en Portugal kenden tot 2014 sombere markten en werden daarna hard getroffen door het coronavirus. Maar Mercadona is de uitdaging aangegaan en is in turbosnelheid beginnen investeren. Zowel in de uitbreiding en modernisering van zijn winkels als in mensen. Mercadona heeft in 2024 meer dan 6.000 banen gecreëerd, en telt nu in totaal 103.000 werknemers in Spanje en 7.000 in Portugal. De keten koos ervoor om de salarissen van zijn werknemers vorig jaar met 8,5% te verhogen, waarmee ze de consumentenprijsindex overtroffen. Al wie een Mercadona betreedt voelt dat het werkt. De keten straalt enthousiasme en positiviteit uit.