Jumbo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo
Jumbo rapporteert uitstekende resultaten in België. In de eerste helft van 2024 haalde het in ons land een verkoop van meer dan 200 miljoen euro. Over het algemeen is de omzet slechts met één procent gestegen.
Jumbo's omzet voor de eerste helft van het jaar bedroeg € 6 miljard, een stijging met 1% ten opzichte van vorig jaar. De groei van Jumbo is het sterkst in België. In ons land groeit het merk met ruim 20%. Met 33 winkels bereikte Jumbo tijdens de eerste 28 weken van het jaar in België een verkoop van € 200 miljoen. "Het grootste deel van deze stijging van meer dan 20% is te danken aan de hogere verkoop in de bestaande winkels", verklaart de keten in zijn persbericht. Jumbo verklaart de beperkte evolutie van de omzet door de prijsverlagingen, voor meer dan € 100 miljoen, volgens de schattingen van de keten, en door een lagere tabaksverkoop, geschat op € 60 miljoen. "Deze daling werd gecompenseerd door een stijging van de verkoop, die volledig is toe te schrijven aan de toename van het aantal klanten", merkt Jumbo op. Het voegt eraan toe dat zijn marktaandeel onveranderd bleef op 21%.
Naast een 30-tal bestaande Jumbo-winkels komen er dit jaar in België 5 nieuwe winkels bij, waaronder de eerste Jumbo Foodmarkt, die in september opengaat in Gent. Ton Van Veen, sinds maart 2023 de CEO van Jumbo, is blij met dit succesverhaal made in Belgium: "We hebben er altijd in geloofd en we stellen met genoegen vast dat Jumbo België almaar sterker wordt. Dankzij zijn tomeloze energie en inzet is het Belgische team erin geslaagd om meer en meer klanten aan te trekken en een sterke groei te realiseren. Een Foodmarkt toevoegen aan het Belgische winkelbestand is daarom een logische stap."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?