Ikea
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ikea
Bio-zonnebehang dat gebruikmaakt van algen om elektriciteit op te wekken, 3D-geprinte stoelen gemaakt van een schimmels en virtuele feestjes: dat is wat Ikea Retail onthult in zijn 10e editie van het rapport Ikea Life at Home. Ikea blikt vooruit naar 2030 en bedenkt de huizen van morgen.
Met behulp van door AI gegenereerde beelden brengt Ikea een serie van drie visuele scenario's tot leven m de huizen van de toekomst opnieuw uit te vinden. ‘Home on the Go’, ‘Resilient Communities’ en ‘A Nurtured Home’ illustreren nieuwe manieren van leven en werken, de veranderingen in gemeenschappen en de manier waarop de hulpbronnen van de planeet in de toekomst zouden kunnen evolueren. Deze scenario’s vormen het uitgangspunt van de toekomst van drie denkbeeldige personages: Jin, Angela en Jamie. Maria Jeansson, verantwoordelijk voor de mondiale vooruitzichten in het rapport "Life at Home", verklaart: "Door meerdere toekomstscenario's uit te werken, kunnen we opkomende behoeften onderzoeken en ervoor zorgen dat Ikea een relevante partner voor het leven blijft, die het dagelijks leven een beetje beter maakt voor talloze mensen, vandaag en morgen."
Voor de eerste toekomst stelt Ikea zich voor dat we door nieuwe technologieën vanaf elke plek en op elk moment toegang kunnen krijgen tot onze woningen. Voor de tweede toekomst is ‘het leven thuis gericht op deel uitmaken van een gemeenschap, stabiliteit en het gebruik van beschikbare middelen. Mensen wenden zich af van technologie om hun gemeenschap te ondersteunen’, staat te lezen in het persbericht van de groep. De derde toekomst, ten slotte, richt zich op ecologie en een efficiënt gebruik van hulpbronnen om huizen te creëren die reageren op externe krachten en die ontworpen zijn met technologie en natuur in gedachten. Ikea werkt voortdurend samen met experts en partners om zijn wereldwijde onderzoek naar het leven thuis wonen te stimuleren. Om dit 10e rapport te produceren, heeft Ikea gebruikgemaakt van AI om de beelden te genereren, en samengewerkt met de Zweedse ontwerper PJADAD en artdirector Per Eriksson.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?