Serie 25 jaar Gondola: communicatieskills: yes we have!
#7 In juni 1994 rolde het allereerste nummer van Gondola Magazine van de persen. Vandaag zijn we 25 jaar en 247 nummers later, en nemen we de gelegenheid te baat voor een korte terugblik. Niet uit nostalgie, maar omdat we graag wilden nagaan of de onderwerpen die ons toen beroerden nu nog steeds actueel zijn. Klaar voor een kleine tijdreis naar de eerste exemplaren van ons blad?
In de komende weken blikt hoofdredacteur Christophe Sancy terug op enkele opvallende gebeurtenissen die hem zijn bijgebleven tijdens het 25-jarige bestaan van Gondola. Deze week is het de beurt aan de communicatieskills van de persverantwoordelijken.
De rol die de communicatieafdelingen de laatste 25 jaar hebben gespeeld kan uiteraard ook niet overschat worden. We zijn deze terugblik begonnen met een overzicht van wat de hard discount-pot schaft, die een perfect beeld geeft van de veranderingen die de laatste kwarteeuw hebben plaatsgevonden. We onthouden in ieder geval dat Aldi het in 1994 nog simpel wou houden en uit discretie zijn succesformules liever niet wou prijsgeven, zeker niet aan de pers. In 2019 heeft de hard discounter het roer totaal omgegooid, en wordt er open gecommuniceerd. Om helemaal oprecht te zijn moeten we trouwens zeggen dat open communicatie in 1994 in de retail nog niet echt de norm was. Iedereen wou weliswaar het publiek over de streep trekken door middel van folders, tv-spots en billboards van 20 m2 (marktleider GB beschikte hiervoor zelfs over een eigen netwerk), maar de persrelaties werden toen nog niet op een even systematische en professionele manier gevoerd als vandaag het geval is. Het was pas kort daarna dat de woordvoerders van de ketens hun eerste schuchtere passen zouden zetten, met als pionier op dat gebied Geneviève Bruynseels van Carrefour. Het contrast tussen 1994 en 2019 kan ondertussen niet groter zijn: geen enkele keten slaagt er vandaag nog in om zonder hen zijn reputatie intact te houden op de wildgroei van communicatiekanalen. Uiteraard bestond het web ook in 1994 al, maar het was toen nog heel bescheiden. De verbinding met internet gebeurde per modem en je kon alleen maar hopen dat het gefluit en gekraak op je telefoonlijn zou leiden tot een beperkte surflijn. Vijfentwintig jaar later leven we in een digitale wereld. De communicatie gebeurt onmiddellijk, zowel via de media als op social media. Elke retailer is hierop uiteraard aanwezig, en dan hebben we het nog niet gehad over de groei van het e-commercekanaal.
Het gaat almaar sneller, zowel wat nieuwe trends als maatschappelijke debatten betreft. Het is en blijft dan ook de roeping van Gondola, dat in de laatste 25 jaar natuurlijk zelf ook sterk geëvolueerd is, om een historische getuige te zijn van deze evolutie. Sinds ons prille begin als challengermagazine zijn we geëvolueerd naar leidende stem in de B2B-sector van de retail en FMCG, manifesteren we ons sterk op het web en organiseren we regelmatig ook spraakmakende evenementen als Gondola Day via onze businessclub Gondola Society. Via Gondola Academy hebben we ondertussen ook een pijler opgericht die vorming en knowhow verleent, en een vacatureplatform met Gondola People. Deze kwarteeuw van activiteiten blijft een opsteker in dit snel evoluerende beroep, en we kunnen alleen maar hopen dat we u nog minstens even lang kunnen blijven informeren!
25 jaar Gondola
Bent u benieuwd welke andere gebeurtenissen onze hoofdredacteur Christophe Sancy nog zijn bijgebleven? Lees dan snel het vorige deel uit onze serie!