#6 Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Dringend tijd dus voor retailers om zich voor te bereiden op een van de drukste periodes van het jaar! Wat mogen we dit eindejaar verwachten op de feesttafel? We vroegen het aan enkele retailers. Afsluiten doen we met Delhaize.

Recent organiseerde zijn fameuze Food Market, waar het de nieuwste trends en producten voorstelde voor de aankomende eindejaarsperiode. Daar presenteerde de keten ook de resultaten uit een jaarlijkse eindejaarsenquête die het recent hield bij 750 klanten. Wat blijkt? Geen grote veranderingen tegenover vorig jaar. Klanten kijken nog steeds enorm uit naar eindejaar. Daarbij geeft 44% van de Belgen aan dat ze het kerstfeest thuis zullen vieren, voor 29% geldt dat ook voor het eindejaar. “Opvallend is wel dat consumenten zich iets minder druk maken om hun budget”, reageert Alexandros Boussis, senior vice president commerce. “Slechts 34% van de consumenten geeft aan dat ze hun budget in het oog zullen houden, tegenover 43% een jaar eerder. Dat bevestigt dat de druk op het budget lager is dan de afgelopen jaren.”

Food sharing

Hoewel klassieke feestmenu’s nog steeds er populair zijn, ziet Boussis een duidelijke trend in de richting van food sharing. “Het aperomoment wordt steeds belangrijker bij de consument, trouwens niet enkel tijdens eindejaar. Mensen stappen af van traditionele etentjes en kiezen meer voor shared dining. Het aperomoment beperkt zich dus niet enkel tot een specifiek onderdeel van de maaltijd, maar wordt doorgetrokken door heel het diner”, licht Boussis toe. Het gaat van tapenades, crackers en chips over aperitiefplanken tot hele menu’s om te delen. Speciaal om in te spelen op deze trend lanceert Delhaize een gamma kleine gerechten die samen een volwaardige maaltijd kunnen vormen en die inzetten op verschillende, wereldse smaken. Denk bijvoorbeeld aan mini-baobuns, vegetarische spreads en nacho's, maar bijvoorbeeld ook aan pick & mix porties premium vleessoorten of kazen. "Daarnaast blijven de klassieke ovenhapjes, mini-burgers en de populaire zakouskis een groot deel van het assortiment uitmaken.​ In de aanloop naar de feesten stijgt de verkoop van ons assortiment aperitiefsnacks met tot maar liefst 45%", vervolgt hij.