- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
3 op 10 klanten respecteren de regels rond social distancing niet. Dat zegt Delhaize op basis van een steekproef bij zijn winkels. Ook andere supermarkten melden dat niet iedereen zich evengoed aan de regels houdt. Soms komt het tot verbaald geweld met personeel en bewakers.
Niet iedereen kan de discipline opbrengen om de maatregelen na te leven die nodig zijn in het kader van de coronacrisis. Delhaize zegt op basis van een steekproef bij zijn winkels dat 3 op 10 klanten de regels rond social distancing niet respecteren. De supermarkt brengt nieuwe vloerstickers aan die de klanten extra duidelijk moeten maken dat een afstand van 1,5 meter moet gerespecteerd worden. “Daarbij gaat het ook om klanten die de verplichting om alleen te winkelen omzeilen door bijvoorbeeld 2 winkelkarren te nemen, zo zijn er ook klanten die weigeren om een winkelkar te nemen of geen afstand houden van de medewerkers. Soms gaat het echter verder en gaan die klanten zelfs over tot verbaal geweld tegen het personeel en de bewakers”, meldt Delhaize in een persbericht. Om ervoor te zorgen dat de veilige afstand alsnog wordt nageleefd, plaatst Delhaize de komende dagen nieuwe vloerstickers met de tekst “1,5 meter voor de veiligheid van iedereen”. Daarmee wil Delhaize het belang van social distancing nog meer benadrukken.
Ook andere supermarkten merken dat zelfs nu nog niet alle klanten de nodige regels respecteren. Dieter Snoeck, woordvoerder van Aldi: “Over het algemeen volgen de klanten deze richtlijnen goed op, maar er zijn altijd uitzonderingen. Die betreuren wij ten zeerste, omdat dit van weinig respect getuigt naar de andere klanten én onze medewerkers. Waar nodig, plaatsen we bewakingsagenten om dit af te dwingen. Maar we kunnen niet als een politieagent het doen en laten van elke klant in de winkel volgen. We roepen onze klanten op tot burgerzin en respect voor iedereen in de winkel. We hebben geen extra maatregelen gepland maar we volgen dit thema uiteraard prioritair op.” Supermarkten nemen tegelijk aanvullende maatregelen, zoals voorverpakt brood en vers fruit dat ook zoveel mogelijk voorverpakt is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?