- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
#3 2020 was voor iedereen een bijzonder jaar, maar wat brengt het nieuwe jaar? De redactie van Gondola poetste zijn glazen bol op en presenteert u vijf ideeën die 2021 zullen tekenen. Dit keer is het de beurt aan de biomarkt waar de strijd dit jaar volledig zal losbarsten.
Bio is de laatste jaren aan een flinke opmars bezig. De voorbije tien jaar stegen de biobestedingen in België gemiddeld met 11% per jaar, goed voor 779 miljoen euro in 2019. Niet alleen vinden steeds meer consumenten de weg naar bio, er komen steeds meer producten bij en de aankoopfrequenties blijven stijgen. Ook in coronatijden. Dat zorgde ervoor dat het marktaandeel van bio in België ondertussen boven de 3% stijgt, zo blijkt uit cijfers van BioForum. “Al is er nog ruimte voor verbetering zoals landen als Oostenrijk en Denemarken bewijzen, waar het marktaandeel 11 tot 12% bedraagt”, benadrukt Lieve Vercauteren, directeur van BioForum. Dat bio een groeimarkt is beseffen veel bedrijven. De laatste decennia schoten biowinkels als paddenstoelen uit de grond. Denk bijvoorbeeld aan The Barn, Färm, Bio c’Bon of Sequoia, maar ook supermarktketens bleven niet achter met de introductie van bioproducten in hun assortiment of zelfs hun eigen biowinkel zoals Carrefour Bio. En het ziet ernaar uit dat de strijd op de biomarkt in 2021 volledig zal losbarsten.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?