- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bijna 8 op 10 Belgen is voorstander van een ‘plasti-score’ op producten, waarmee de kwaliteit en de recycleerbaarheid van een product aangegeven zou worden. Dat blijkt uit een onderzoek van Dedicated Research.
De studie werd in december uitgevoerd bij 1.000 Belgen en ging over plastic verpakkingen en de recyclage ervan. 78% van de ondervraagden zei voorstander te zijn van de introductie van een ‘plasti-score’. Die (nog onbestaande) score zou, naar analogie met de Nutri-Score, moeten verwijzen naar de kwaliteit van plastic verpakkingen, de recycleerbaarheid ervan en de hoeveelheid plastic in het totaal van de verpakking. Uit de studie van Dedicated Research, in opdracht van hygiënespecialist Frosch, blijkt ook dat 6 op 10 Belgen gevoelig of erg gevoelig zijn voor het probleem plastic. Velen zeggen dat ze hun aankoopgedrag aangepast hebben, maar voor de Belgische consument is het vooral de industrie die iets moet doen aan het gebruik van plastics. Hoewel ze bezorgd zijn over het onderwerp geven velen toe dat ze weinig afweten van plastics en hun recyclage. Tegelijk geeft een kwart aan dat ze meer plastics gebruiken sinds de coronacrisis.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?