- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Is de een zijn dood de ander zijn brood? AB InBev ziet de verkoop wereldwijd met een derde dalen, terwijl de omzet van Ahold Delhaize met 15% groeit.
Ahold Delhaize doet het goed tijdens de lockdown. De omzet steeg met bijna 15% tot 18,2 miljard euro, de winstmarge klom naar 5,3%. Door de crisis en de bijhorende maatregelen stegen de online bestellingen fors: in het eerste kwartaal waren ze goed voor 1 miljard euro, 30% meer dan vorig jaar. In de VS bedroeg de groei zelfs 42,3%, in Europa 25%. Ahold Delhaize bevestigt zijn prognose voor 2020. Topman Frans Muller zegt wel dat extra kosten - personeel, veiligheid - de komende kwartalen op de marges zullen wegen.
Een heel ander geluid is er toe horen bij bierreus AB InBev. De bierverkoop daalde wereldwijd in april met maar liefst 32%. In het eerste kwartaal dook het volume verkocht bier 9,3 procent lager. Tijdens het eerste kwartaal van 2020 namen de totale volumes wereldwijd af met 9,3%, waarbij het volume eigen bieren met 10,5% daalde en het volume niet-bieren een daling van 0,2% kende.
Voor het tweede kwartaal verwacht AB InBev een ‘veel grotere impact’, zegt het in een persmededeling. Om te besparen, schrapt het bedrijf alle investeringen. De directie levert 20 procent loon in, zakenreizen en bedrijfsevenementen worden geannuleerd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?