- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
AB InBev overweegt om verschillende van zijn Duitse biermerken te verkopen. Dat zou de biergigant één 1 miljard euro kunnen opleveren, wat moet helpen om zijn schuldenberg te verminderen.
Franziskaner Weissbier, Hasseröder, Spaten... Het zijn maar enkele van de Duitse biermerken die AB InBev in zijn portefeuille heeft. Hun toekomst ziet er niet goed uit. Volgens Bloomberg zou CEO van AB InBev, Michel Doukeris, overwegen om verschillende Duitse biermerken, die de groep al decennialang in handen heeft, te verkopen. De brouwer bekijkt momenteel de mogelijke opties samen met een adviseur. De plannen van een mogelijke verkoop zitten nog in een beginfase, waardoor het niet zeker is dat de verkoop zal doorgaan. AB InBev zelf wou het nieuws niet bevestigen, maar liet weten dat het continu de mogelijkheden om groei te stimuleren analyseert. Dat het bedrijf afstand zou doen van zijn Duitse merken is volgens analist Fernand de Boer van Degroof-Petercam geen probleem. Volgens hem zijn ze geen “game changer” voor de brouwer.
Als de verkoop doorgaat, zou dat AB InBev een miljard euro opleveren. Dat moet de biergigant helpen om zijn schulden af te bouwen en de winstgevendheid te verbeteren. Na talrijke overnames waaronder SABMiller in 2016 voor meer dan 100 miljard dollar, heeft AB InBev een schuldenberg opgebouwd van 83,2 miljard dollar. Bovendien heeft de groep in 5 jaar tijd bijna 60% van zijn waarde op de beurs verloren. Anderzijds is de Duitse biersector bijzonder gefragmenteerd, met duizenden kleine regionale merken die strijden om marktaandeel. Daarnaast zijn de Duitse merken minder exporteerbaar dan andere wereldberoemde bieren van het concern, zoals Heineken of Stella. Volgens cijfers van de Europese Commissie brouwt Duitsland een kwart van al het bier dat in Europa geproduceerd wordt, maar exporteert het minder dan Nederland en België.
Ten slotte is de wereldwijde marktsituatie ook niet gunstig voor de bierreus. Afgelopen zomer zei Michel Doukeris nog dat er een "grote revolutie" op komst was in de alcoholsector, waar nu meer dan 60% van de groei wordt behaald buiten het biersegment, zoals de categorie van de hard seltzers. De CEO tracht AB InBev dan ook te beschermen tegen deze ongunstige evolutie voor bier door te blijven inzetten op de diversificatie van zijn portefeuille, zoals cocktails, wijn in blik en energiedranken.
Anthony Planus
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?