iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
AB InBev heeft zopas zijn resultaten voor het derde kwartaal bekendgemaakt. De biergigant zag zijn winst toenemen met 7,1%, al viel die groei lager uit dan analisten hadden voorspeld. Daarnaast was er een volumedaling van 2,4%, onder meer te wijten aan problemen op de Chinese markt.
Hoewel de kwartaalcijfers van AB InBev niet slecht zijn, presteerde het bedrijf wel minder goed dan analisten hadden voorspeld. In het derde kwartaal kon de bierreus zijn winst met 7,1% opkrikken tot 5,42 miljard dollar. Een mooi resultaat, was het niet dat analisten waren uitgegaan van een groei van 8,6%. Ook het verkochte volume stelde teleur. Waar experts op voorhand waren uitgegaan van een krimp van 0,3%, daalde het volume in het afgelopen kwartaal uiteindelijk met 2,4% tot 148,04 miljoen hectoliter. In dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 151,90 miljoen hectoliter. Daarbij daalde de volumes van het eigen bier met 3,1%, in tegenstelling tot de volumes afkomstig van andere dranken die een kleine groei van 0,6% optekenden. De omzet ten slotte wist klom met 2,1% tot 15,05 miljard dollar, al had dat vooral te maken met serieuze prijsstijgingen en bleef dit resultaat ook nog steeds onder de verwachtingen. 140 miljoen dollar daarvan zou trouwens komen van de rechtstreekse verkoop aan consumenten.
De tegenvallende resultaten van AB InBev zijn niet te wijten aan problemen in één land specifiek. De bierreus kampt met moeilijkheden op verschillende markten. Vooral China is de slechtste leerling van de klas: zowel de omzet (-16,1%), de volumes (-14,2%) als de winst (-20,1%) daalde. Dat heeft onder meer te maken met de Chinese economie die al een tijdje sputtert. Ook de Verenigde Staten zijn nog steeds een zorgenkindje. Na de mislukte marketingcampagne van Bud Light met een transvrouw, moest AB InBev zware verliezen incasseren op zijn Amerikaanse markt. Ondertussen lijkt de situatie zich te stabiliseren, met een lichte volumedaling van 0,4%. Toch blijft het verwachte herstel voorlopig uit. De resultaten op de Europese markt waren stabiel.
Ondanks de tegenvallende kwartaalcijfers blijft de biergigant hoopvol voor de rest van het jaar. Daarom krikt het zijn winstprognose voor boekjaar 2024 op tot 6 à 8%, eerder was dit nog 4 tot 8%. Tot slot liet het bedrijf nog weten dat het het komende jaar voor 2 miljard dollar aan eigen aandelen zal inkopen. Dat moet de winst- en dividendgroei ten goede komen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?