- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De accijnzen op alcohol hebben tussen januari en augustus 92 miljoen minder opgebracht dan voorspeld. Voor tabak gaat het over een verschil van meer dan 142 miljoen. Dat schrijven de Sudpresse-kranten.
De verhoogde accijnzen op alcohol moesten in het kader van de tax shift dit jaar 220 miljoen euro opbrengen. Eind augustus zou de teller al op 146,66 miljoen moeten staan, maar er werd tot dan nog maar 54,49 miljoen verzameld. Voor heel 2016 zou de accijnsverhoging 138 miljoen minder opbrengen dan verwacht. Ook de inkomsten uit de verhoging van de accijnzen op tabak vallen tegen, schrijven de kranten van Sudpresse. Ze brachten 142 miljoen euro minder op dan voorspeld.
Vanuit de sector werd al verschillende keren geprotesteerd tegen het nefaste effect van de accijnsverhogingen, vooral op alcoholische dranken. Al in april meldde het NSZ dat de verkoop van sterke dranken met 14% daalde. Volgens FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, zorgen de nieuwe taksen er vooral voor dat de Belg meer over de grens gaat shoppen. Sterke drankengigant Diageo kondigde zelfs aan minder in ons land te gaan investeren door de verhoogde accijnzen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?