- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Action opent komend weekend haar 1.000ste verkooppunt in het Nederlandse Gorinchem. Daarmee bereikt de discounter alweer een symbolische mijlpaal in haar expansie.
Action, één van de grootste non-food discountretailers van Europa, blijft in hoog tempo groeien. Deze week alleen al opent de keten negen winkels in Duitsland, Frankrijk, Polen, België en Nederland. De Action die dit weekend opengaat in Jambes wordt de 999ste vestiging en dezelfde dag opent Action ook haar 1.000ste winkel in het Nederlandse Gorinchem. Daarmee haalt Action, één jaar nadat de keten haar 750ste winkel opende, de kaap van 1.000 winkels. Een mijlpaal voor de budgetketen, die de voorbije maand ook met een grootschalige reclamecampagne in de verf gezet werd.
Dat wil echter niet zeggen dat de retailer nu op haar lauweren gaat rusten, integendeel. Action gaat gewoon verder winkels openen. “We hebben in 2016 in totaal 197 winkels geopend en we willen er dit jaar meer openen dan vorig jaar. De verwachting is dus dat we 2017 met meer dan 1.000 winkels zullen eindigen”, zegt woordvoerder Yvette Moll aan onze redactie.
Het van oorsprong Nederlandse Action is momenteel actief in zes landen: Nederland (361), Frankrijk (301), Duitsland (met 176 winkels), België (144), Oostenrijk (13), Luxemburg (3) en Polen (2), waar het vorige week haar eerste winkel opende. “We verwachten tot het eind van dit jaar nog vier winkels in Polen erbij te openen”, zegt Yvette Moll.
Inmiddels is tweederde van de Action-winkels gelegen buiten Nederland. De keten opende het afgelopen jaar vooral winkels in Frankrijk en Duitsland, maar zou ook nog denken aan een uitbreiding naar landen zoals Spanje, Zwitserland, Italië, Tsjechië, of Denemarken.
Action verwacht door de snelle expansie dit jaar meer dan 3 miljard euro omzet te boeken. Op lange termijn heeft de winkelketen het doel om te groeien naar een omzet van 10 miljard.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?