- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Action, de onbetwiste Europese kampioen van de low cost, heeft voor de eerste helft van het jaar een groei van 20,1% aangekondigd, bij een omzet van 2 miljard euro.
Kwartalen en halfjaren komen en gaan en vertonen geen uitschieters in de prestaties bij Action, dat zojuist de resultaten voor de eerste helft van 2024 heeft gepubliceerd. De koning van de low cost haalden een omzet van 2 miljard euro, hetgeen een groei betekent van +20,1%. Als we alleen rekening houden met de omzet op vergelijkbare basis, d.w.z. zonder de nieuwe winkels die vorig jaar in dezelfde periode zijn geopend, bedraagt de groei nog altijd +9%. En dat is nog niet alles: deze groei is niet alleen het gevolg van inflatie. Het bedrijf wijst erop dat de groei in volume groter is dan de groei van de netto-omzet en dat het de prijzen van meer dan 1.300 van zijn producten heeft verlaagd, boven op de 2.500 prijsverlagingen die vorig jaar al werden doorgevoerd. De omzetgroei is wel degelijk toe te schrijven aan de verkoop van meer producten aan nieuwe en bestaande klanten. De afgelopen 6 maanden verwelkomde Action elke week gemiddeld ruim 17,3 miljoen klanten in zijn 2.685 winkels, verspreid over 12 landen. Wat organische groei betreft, profiteerde het Action-winkelnetwerk van de opening van 119 nieuwe winkels in de eerste helft van 2024. De keten plant in 2024 de opening van 330 nieuwe winkels.
Hajir Hajji, CEO van Action, duidde deze resultaten: “Onze klanten waarderen in het bijzonder de eigen merken van Action, vanwege hun onklopbare prijs-kwaliteitverhouding. Daarom blijven we voortdurend investeren in de kwaliteit en duurzaamheid van deze producten. Het is begonnen met ons bekroonde zonbeschermingsassortiment Zenova (waarvoor momenteel in België campagne gevoerd wordt met reclameaffiches in de steden — een primeur - noot van de redactie), en we gaan verder met ons schoonmaakassortiment Spargo en ons duurzame gamma badtextiel en beddengoed Hotel Royal. De vooruitgang en de impact van onze eigen merken mogen blijken uit de meningen van klanten, producttests en de consumptieprijzen.”
Action blijft zich ook ontwikkelen als werkgever: In 2024 werden 3.182 nieuwe banen gecreëerd. Action heeft nu 72.222 mensen van 159 verschillende nationaliteiten in dienst.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?