Ahold Delhaize heeft voor het eerst gezamenlijke kwartaalresultaten bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat de Nederlands-Belgische fusiegroep 2,6% meer omzet boekte en vooral online sterk aan het groeien is.

 Het zijn de eerste kwartaalcijfers van Ahold Delhaize als eengemaakt bedrijf sinds de fusie in juli werd afgerond. Officieel steeg de omzet in het afgelopen kwartaal met 64,2% naar 13,9 miljard euro en groeide de nettowinst met 24,9% naar 236 miljoen euro. Daarbij worden echter de cijfers van Ahold afzonderlijk vergeleken met die van Ahold Delhaize nu. Die sterke stijging is dus te danken aan het feit dat de cijfers Delhaize Group nu meegerekend worden. 

Het is zinvoller om te kijken naar de pro-formacijfers, die berekend zijn alsof Ahold Delhaize al vanaf 1 januari 2015 samengegaan was waardoor ze jaar op jaar vergelijkbaar zijn. Hier zien we dat de omzet van de fusiegroep met 2,6% steeg tot 14,55 miljard euro.

 

VS: winst onder druk

In de Verenigde Staten, de belangrijkste markt voor het fusiebedrijf, zijn de omstandigheden voor de Amerikaanse divisies Ahold USA en Delhaize USA niet makkelijk. Er heerst deflatie en de retailers moeten investeren in prijsverlagingen door de hevige concurrentie. Daardoor liggen de winstcijfers van beide divisies onder druk: bij Ahold USA daalde de onderliggende EBITDA met 0,3% en bij Delhaize USA met 2,3%. Dankzij stijgende volumes boeken de Amerikaanse divisies wel nog omzetgroei: bij Ahold USA steeg de pro-forma omzet met 2% naar 5,21 miljard euro, terwijl Delhaize America 0,6% groeide (3,89 miljard euro).

 

België: groei dankzij franchise

 

De Belgische activiteiten, waar de Albert Heijn-winkels in ons land nog altijd niet bijgerekend worden, konden omzet- en winstgroei boeken in het derde kwartaal. De omzet van de Belgische Delhaize-winkels steeg met 1,7% naar 1,2 miljard euro. Ook de onderliggende EBITDA steeg met 22% naar 61 miljoen euro.

 

Deze groeicijfers worden gedreven door de franchisewinkels van Delhaize, want in de eigen winkels blijft de volumegroei negatief. Al moet de verdere uitrol van het Transformatieplan samen met de verdere vernieuwing van het winkelpark daar verandering in brengen.

 

Nederland: sterke online groei

 In Nederland is Ahold Delhaize aanwezig met de Ahold-enseignes Albert Heijn en Bol.com, die ook bij ons actief zijn en waarvan de Belgische resultaten bij de Nederlandse geteld worden. Ahold boekte in het derde kwartaal een omzetgroei van 4,3% naar 2,9 miljard euro. Albert Hejin deed het goed, maar het zijn de sterke groeicijfers van de online activiteiten die opvallen. 

Bol.com en ah.nl groeiden samen meer dan 30% in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar. Bol.com is ook goed op weg om een recordomzet te boeken. "In de komende weken, die uiteraard de drukste periode van het jaar vormen, zal Bol.com een belangrijke mijlpaal bereiken. Het zal de eerste online retailer worden in Nederland en België die een omzet van 1 miljard euro boekt in year-to-year consumentenverkoop," aldus CEO Dick Boer.

 

Bovendien is België enorm belangrijk voor Bol.com. “De omzetgroei bij Bol.com was vooral gedreven door de aanhoudende goede prestatie van het Plaza-patform en in België,” klinkt het.

 

In de rest van Europa haalde Ahold Delhaize tenslotte een omzet van 1,335 miljard euro (+ 8,4%). Vooral in Griekenland en Roemenië deed de fusiegroep het goed.