- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De CEO van Ahold Delhaize Frans Muller heeft alle reden om te glimlachen. Na een sterk tweede kwartaal, overtreft de groep de verwachtingen voor het 3de trimester met een omzetstijging van 10,1% tot 17,8 miljard euro.
De omzetgroei bedroeg 12,4% in de Verenigde Staten en 7,5% in Europa. De onderliggende brutowinstmarge van Ahold Delhaize bereikte 4,6% (4,3% in Europa). Dat is vooral te danken aan de omzetstijging als gevolg van de coronacrisis, hoewel de pandemie alleen al voor het 3e kwartaal 140 miljoen euro aan kosten met zich meebracht (470 miljoen over de eerste drie kwartalen). Als we verder kijken naar de nettowinst zien we een daling van 85% tot 68 miljoen. Dat is het gevolg van de 577 miljoen euro die werd vrijgemaakt voor een pensioenregeling in de Verenigde Staten.
Net als in het 2de kwartaal heeft de groep een spectaculaire groei van de online omzet gekend: +62,6%. Deze stijging bedroeg 48,6% in Europa en 114,7% in de Verenigde Staten. In de Benelux steeg de omzet van bol.com met 45,6% en het platform zag de omzet van zijn verkooppartners (in totaal 37.000) met 73% stijgen.
De CEO kondigde ook de lancering aan in 2021 van een nieuw aandeleninkoopprogramma, ter waarde van één miljard euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?