Ahold Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize
Ahold Delhaize heeft zwaar verlies geleden bij de overname van de Amerikaanse online boodschappenbezorger FreshDirect. In totaal is het 590 miljoen euro kwijt gespeeld, beweert RTL Z.
Eén dollar. Dat is het bedrag dat Ahold Delhaize van de Turkse flitsbezorger Getir kreeg bij de verkoop van boodschappenbezorger FreshDirect. Daarmee maakte het een verlies van ruim een half miljard euro. Dat meldt het Nederlandse RTL Z, dat zich baseert op het jongste jaarverslag van Getir. Ahold Delhaize maakte in 2020 – in volle coronaperiode - bekend dat het FreshDirect zou overnemen, maar verkocht het precies een jaar later opnieuw. “Een moeilijke beslissing”, noemde Ahold Delhaize-CEO Frans Muller het. Ze kwam er nadat het concern verschillende afschrijvingen deed voor FreshDirect. De online maaltrijdbezorger was al in 1999 opgericht en deed het goed in New York. Omdat Ahold Delhaize online nog niet aanwezig was en corona de vraag naar maaltijdbezorgers deed opveren, besliste Muller om FreshDirect voor een stevige som te kopen. Destijds maakte Ahold Delhaize geen overnamebedrag bekend, maar uit de kleine lettertjes in de jaarrekeningen leidt RTL Z af dat de supermarktgigant in totaal zo'n 390 miljoen euro voor FreshDirect betaald heeft. Dat is inclusief de latere uitkoop van investeringspartner Centerbridge.
De investering valt zwaar tegen, zeker wanneer in 2022 de restricties rond corona verdwijnen en consumenten met stijgende levensduurte te maken krijgen. De populariteit en de omzet van FreshDirect vallen terug. In november 2022 doet Ahold Delhaize een afschrijving van 187 miljoen dollar, in 2023 maakt de maaltijdbezorger 100 miljoen dollar verlies. In het derde kwartaal van 2023 vindt nog een grote afschrijving plaats, deze keer van 153 miljoen euro. Bij de verkoop aan Getir moet er nog eens 250 miljoen euro afgeschreven worden, al kan Ahold Delhaize ook nog rekenen op een belastingvoordeel van 75 miljoen euro. De uiteindelijke verliezen lopen zo op tot 590 miljoen dollar. Ahold Delhaize reageert niet op de berichtgeving van RTL Z. “De financiële afhandeling is verwerkt in onze cijfers, we delen geen verdere details”, zegt woordvoerster Isabelle Metzler aan het Nederlandse medium.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?