Naast de bevestiging van de jaar- en kwartaalcijfers, maakte Ahold Delhaize vandaag ook bekend dat het werkt aan een strategie om Delhaize België te herpositioneren. Die strategie zal geleid worden door Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize België, en zijn team en zal nog tijdens het eerste semester van dit jaar worden voorgesteld.
“In België is er een nieuwe leiding aan zet die nieuwe plannen ontwikkelt om de commerciële, logistieke en operationele prestaties te verbeteren”, verklaarde Dick Boer, CEO Ahold Delhaize, in het kader van de voorstelling van de jaarresultaten van de fusiegroep. “Het concrete plan zal nog tijdens het eerste kwartaal van dit jaar bekendgemaakt worden.”
Het nieuwe Delhaize-team aan zet
“‘Delhaize doet het niet geweldig, dat merken we allemaal. Er is een nieuwe CEO, Xavier Piesvaux, en die werkt aan een nieuw plan”, vertelt Dick Boer aan De Tijd, om iedereen gerust te stellen dat Delhaize nog steeds de touwtjes in handen heeft. Concreet wil Delhaize België meer inzetten op innovatie in de winkels, zodat klanten een betere winkelervaring krijgen. Daarnaast wil Delhaize ook de perceptie over de prijs/kwaliteit-verhouding verbeteren, klinkt het bij De Tijd. Delhaize wordt door consumenten namelijk vaak gezien als een duurder bedrijf en daar wil het bedrijf iets aan doen.
In december hield Dick Boer al een gelijkaardige toespraak. Toen benadrukte hij dat Wouter Kolk, CEO van Albert Heijn en meteen ook de persoon waaraan Xavier Piesvaux rapporteert, een directe rol zou spelen bij de verbetering van de Belgische situatie. "Ik denk dat we in België nog te weinig de snelheid van innovatie hebben. Wouter Kolk kan met zijn team de innovatiekracht vergroten. Wat bijvoorbeeld belangrijk is, is dat je veel nauwer met toeleveranciers gaat samenwerken. Dat zij komen met nieuwe ideeën en dat je ze snel op het schap laat”, vertelde hij toen.
In november liet Dick Boer nog aan De Tijd weten dat Delhaize België werkte aan een positionering van de prijzen. Volgens hem was het gebruik van kortingen al verbeterd, maar moest er nog een lange weg afgelegd worden. In België moet er namelijk rekening gehouden worden met andere spelers zoals Aldi, Lidl of Colruyt, verduidelijkte hij. De CEO impliceerde bovendien dat er ook bij het bedrijf Lion een prijsvermindering zou worden doorgevoerd. Hij benadrukte daarnaast dat de samenwerking tussen Delhaize en Albert Heijn, België versterkt heeft op het gebied van prijzen, kortingen en klantengegevens.
3 centrale punten
Ahold Delhaize focust bij zijn nieuwe strategie op 3 centrale punten. Zo wil het bedrijf het commerciële plan herbekijken; wil het de producten beter beschikbaar maken, de koopbeleving verbeteren en het aantal kortingen verminderen; en wil het het business model vereenvoudigen.
Delhaize België, de slechte leerling van de klas
De aankondiging komt er na slechte resultaten van de retailer in ons land. Hoewel de omzet stabiel is gebleven, zo’n 4,94 miljard euro voor heel het boekjaar, zijn de resultaten van de bedrijfswinst teruggevallen naar 9,1% (110 miljoen euro). In het vierde kwartaal daalde de bedrijfswinst tot maar liefst 56% (13 miljoen euro), goed voor een omzetcijfer van 1,29 miljard euro (+0,8%). Daarnaast zakte ook de pro forma bedrijfswinst weg van 1,3% tot 1%. Volgens L’Echo is de dalende bedrijfswinst te verklaren door de vele 1+1 kortingen die Delhaize België gaf naar aanleiding van zijn 150ste verjaardag. Daarnaast waren er ook logistieke problemen en daalde de verkoop bij 120 winkels sterker dan verwacht.
Ter herinnering, Delhaize België kondigde in januari nog aan dat er wijzigingen werden doorgevoerd binnen het directiecomité. Dat bleek een eerste stap te zijn in de uitvoering van de nieuwe strategie voor Delhaize België.