Ahold Delhaize heeft de ambitie om tegen 2020 dubbel zoveel omzet te halen uit zijn online activiteiten. Dit is één van zijn doelstellingen in het kader van de “Better Together” strategie, voorgesteld op 7 december.  

Het totale omzetcijfer van Ahold Delhaize wordt geschat op 2,3 miljard euro voor het jaar 2016. Een bedrag dat de groep wil verdubbelen in de komende drie jaren. “Ahold Delhaize bevestigt zijn toewijding aan e-commerce activiteiten door tegemoet te komen aan de groeiende vraag van klanten voor online aankoopmogelijkheden, en door de ontwikkeling van het grootste e-commerce platform in België en Nederland”, zegt de groep in een persbericht. 

Groei van de supermarkten

Ahold Delhaize gaf verder informatie vrij over het Transformatieplan van de Belgische Delhaize. “Delhaize België is met het Transformatieplan goed op weg om 80 miljoen euro te besparen tegen 2018”, luidt het persbericht.

In de Verenigde Staten wordt verdergebouwd op de “Easy, Fresh and Affordable” strategie van Food Lion. In 2017 zal deze strategie worden uitgebreid naar 160 nieuwe verkooppunten, waardoor er in totaal 540 winkels onder de formule zullen vallen.

500 miljoen euro uit synergieën

Verder herhaalt Ahold Delhaize zijn vastberhadenheid om netto-synergieën van 500 miljoen euro te behalen in 2019. 

Tot slot zegt de groep zijn kostenbasis te willen blijven verbeteren, om verdere groei te financiëren en om te investeren in de prijs, kwaliteit en diensten voor haar klanten. “Ahold Delhaize zal een sterke geldstroom blijven genereren, wat de geldstroom met synergieën zal aanwakkeren en het werkkapitaal zal bestendigen. In 2017 verwachten we een geldstroom van ongeveer 1,6 miljard euro.”

 

"Ambitieus"

Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group, plaatst enkele vraagtekens bij de online ambitie van Ahold Delhaize. “In food zal de groei van online verkoop 20% bedragen, maar de supermarktketens worden daar uitgedaagd door online spelers als HelloFresh. Voor non-food is Bol.com (dat ook deel uitmaakt van Ahold Delhaize, red.) een succesvolle, maar wel heel lokale speler die steeds meer concurrentie zal hebben van grotere webshops als Amazon en Alibaba,” zegt hij. “De doelstelling lijkt me ambitieus, want de vraag is vooral hoe ze die gaan halen. Er wordt de komende jaren zeker nog groei van e-commerce verwacht, maar de omzet verdubbelen op drie jaar tijd wordt moeilijk zonder een overname te doen,” besluit Pierre-Alexandre Billiet.