- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft een topjaar achter de rug. De groep van onder meer Delhaize, Albert Heijn en bol.com zag zijn omzet met meer dan 14% stijgen. Vooral de online verkoop boomt.
Ahold Delhaize is één van de winnaars van de coronacrisis. Zowel in Nederland, België als in de Verenigde Staten steeg de omzet bij zijn winkels fors. Ahold Delhaize behaalde wereldwijd een omzet van 74,7 miljard euro, een stijging van meer dan 14%. De onlineverkopen stegen met bijna 60% naar 5,55 miljard euro, met dank aan de pandemie, die ervoor zorgde dat veel mensen hun boodschappen online bestelden. De verkopen bij bol.com stegen vorig jaar met ruim de helft. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de Nederlandse webwinkel.
“De coronacrisis heeft afgelopen jaar veel sociale onrust veroorzaakt en dat creëerde ongekende uitdagingen voor de merken van Ahold Delhaize. Ondanks dat hebben honderdduizenden medewerkers in onze winkels en distributiecentra er alles aan gedaan om veiligheid te bieden. Ik wil ze allemaal nogmaals bedanken voor hun geweldige inspanningen in 2020”, zegt topman Frans Muller in een mededeling. Voor het komende jaar voorziet Muller veel onzekerheid. De prijsdruk keert terug en bovendien is niet duidelijk hoe lang de huidige maatregelen nog gehandhaafd blijven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?