- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Maar liefst 98 procent van de blik-verpakkingen in België wordt gerecycleerd. Om de Belgen daarvoor te bedanken, schenken de Stichting Kringloop Blik en Albert Heijn, met de steun van Metal Packaging Europe, 950 ‘Ik recycle blik’ -fietsen aan klanten.
Blik is over heel Europa de meest gerecycleerde verpakking. In Nederland wordt 95 procent ervan gerecycleerd, in België loopt dat zelfs op tot 98 procent. Consumenten kunnen blik bij ons eenvoudig recycleren dankzij de PMD-vuilniszakken of PMD-bakken. Het gebruikte blik wordt vervolgens omgesmolten en daarna weer verwerkt bij de productie van nieuw staal en aluminium. Daardoor kan het een tweede leven leiden als onderdeel van een auto, fiets, mobiele telefoon – of opnieuw als verpakking.
“Wij zijn heel blij dat deze campagne dit jaar ook plaats heeft in Vlaanderen. Albert Heijn zet uiteraard hard in op duurzaamheid. Het is een van de grootste supermarktketens en daarmee ook belangrijk voor ons om een grote groep consumenten te kunnen bereiken. De klanten die producten in blik aankopen, maken een duurzame keuze. Blik is namelijk niet alleen kampioen van de recyclage. Het is ook daarna nog eindeloos herbruikbaar, met behoud van kwaliteit", verduidelijkt Vera Ortmanns van de Stichting Kringloop Blik (SKB).
Naast alle Vlaamse Albert Heijn-vestigingen nemen ook de Nederlandse filialen deel aan de campagne. Concreet krijgt elke winkel één ‘Ik recycle blik’ fiets om weg te geven aan klanten. Die zijn gemaakt met gerecycleerd blik. Hoe kunnen consumenten zo'n fiets winnen? Simpel, door twee actieproducten in blik van hetzelfde merk te kopen.
De campagne gaat door in de winkels, in de Albert Heijn Bonusfolder en in de Bonusmailing aan klanten. Shoppers kunnen tot eind volgende week meedoen. Eind september worden de winnaars vervolgens bekend gemaakt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?