Op maandag 11 november voegt Albert Heijn Nederland enkele nieuwe functies toe aan zijn Mijn AH-app: ‘Mijn AH assistent’ en ‘Scan & kook’. Deze functies, die gebruik maken van generatieve AI, moeten klanten meer gemak en inspiratie bieden.

“Wat eten we vandaag?” Het is een vraag waar veel consumenten mee worstelen. Om hierop een antwoord te bieden voegt Albert Heijn Nederland vanaf maandag 11 november een nieuwe functie toe aan zijn app: Mijn AH assistent. De werking is simpel: klanten stellen een vraag en de assistent, die gebruik maakt van generatieve AI,  geeft direct antwoorden en inspiratie in de vorm van recepten of productsuggesties. Daarnaast biedt hij ook tips voor het koken of het bewaren van gerechten. “De assistent is nieuw en weet nog niet alles, maar hij Ieert snel en wordt steeds slimmer. Zo gaat de Mijn AH assistent klanten steeds beter helpen”, nuanceert Albert Heijn wel. De nieuwe functie zal terug te vinden zijn onder de tab ‘Koken’ in de Mijn AH-app en is voorlopig enkel beschikbaar in Nederland, bevestigt woordvoerster Ann Maes aan Gondola. 

Naast ‘Mijn AH assistent’ introduceert de supermarktketen ook een andere functie: Scan & kook. Hiermee kunnen klanten op basis van een foto van ingrediënten recepten ontvangen. “Deze toepassing die eveneens door generatieve AI is gedreven, is na meerdere testen met klanten verder geoptimaliseerd en volledig geïntegreerd in de app, voor een nog makkelijker gebruik bij het boodschappen doen en koken”, klinkt het bij Albert Heijn.

Tot slot heeft Albert Heijn generatieve AI ook ingeschakeld om zijn app grotendeels naar het Engels te vertalen. Daarmee speelt de keten in op de behoeften van internationale gebruikers. “Andere talen volgen in de nabije toekomst”, stelt de retailer.