Met een online omzet in eigen land van 1,64 miljard euro voert bol.com opnieuw de lijst aan van de grootste online retailers in Nederland, de Twinkle100. Coolblue bezet de tweede plaats, gevolgd door Albert Heijn die nu de derde plaats op het podium bekleedt. Opvallend is de forse groei die Amazon boekte en zich zo tot de zesde plaats hees.

De Twinkle100 rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland naar omzet. In deze twaalfde editie staat voor het eerst een supermarktketen op het podium, al is het verschil met de nummers 1 en 2 groot. Albert Heijn, net als bol.com een onderdeel van Ahold Delhaize, blijft Zalando en wehkamp nipt voor. Een andere supermarkt, Jumbo, maakt zijn entree in de Top 10 op plaats 8. De online supermarkt Picnic valt daar met een elfde plek net buiten.

Hoewel Amazon in Nederland zeer beperkt aanwezig is – met enkel boeken en e-books in de eigen .nl website – staat de Amerikaanse groep al op plaats 6 dankzij een omzetgroei van ruim 40% tot 350 miljoen euro. Die wordt hoofdzakelijk gerealiseerd via Amazon.de.

Grote spelers worden groter

Eveneens opvallend is dat de grote webwinkels en marktplaatsen vorig jaar weer groter werden. Zij noteren een dubbelcijferige groei. De tien grootste bedrijven in de Twinkle100 boeken samen een omzet van 5,6 miljard euro. Dat is een half miljard of 13% meer dan in 2017. Hun verkoop vertegenwoordigt bijna de helft van de omzet van de 250 online verkopers die in de Twinkle100 worden gerangschikt. Samen boekten zij een totale omzet van 11.831.237.000 euro, ofwel 900 euro per volwassen Nederlander. 

De hekkensluiter realiseerde een online omzet van 6,1 miljoen euro. Vorig jaar lag de ondergrens nog op 5,0 miljoen euro. 

Volgens Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle, groeien met name de online food-verkopers hard. Ook de bouwmarkten laten een indrukwekkende groei zien.

Bol.com

“Koploper bol.com loopt uit op de concurrentie, al is de omzetgroei in de Twinkle100 voor een belangrijk deel te danken aan de verkopen van zakelijke partners”, stelt Van Oosterhout vast. “Tienduizenden handelaars gebruiken bol.com als verkoopplatform, waaronder steeds meer bedrijven uit de Twinkle100. Zonder hun omzetbijdrage was de lijstaanvoerder Coolblue maar amper voorgebleven”.