- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn Nederland brengt een nieuw etiket op de markt dat voor meer transparantie bij zijn eigen merkproducten moet zorgen. Zo kunnen klanten voortaan zien hoeveel toegevoegde suikers in een product zitten. Daarnaast neemt de retailer deel aan de suikercampagne 'Het Nieuwe zoet' van het Diabetes Fonds om zijn suikerreductie te versnellen.
Albert Heijn Nederland wil samen met klanten de strijd aanbinden tegen suiker. Daarom ontwikkelde de retailer op basis van klantenonderzoek een nieuw etiket voor de eigen merkproducten dat meer transparantie biedt over de samenstelling van een product. Zo wordt naast het totaal aantal gram suiker en zout ook het aantal gram toegevoegde suikers en toegevoegd zout per 100 gram vermeld, en geeft het etiket aan hoeveel van de dagbehoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout en vet een portie van het product bevat. Verder worden E-nummers niet alleen als nummers vermeld, maar ook uitgeschreven omdat blijkt dat consumenten het vaak niet duidelijk vinden waar deze nummers voor staan. Klanten kunnen dankzij dit nieuwe etiket hun dageijkse portie suiker met andere woorden gemakkelijker verminderen.
Naast een nieuw etiket, neemt Albert Heijn Nederland ook deel aan de suikercampagne ‘Het Nieuwe Zoet’ van het Diabetes Fonds. Daarbij vertelt de retailer via verschillende kanalen niet alleen over zijn initiatieven op het gebied van suikerreductie, maar beantwoordt het ook vragen van klanten over suiker. Bovendien zal Albert Heijn samenzitten met andere bedrijven uit de voedingsindustrie om de suikerreductie te versnellen. Het is voor het eerst dat de supermarkt een maatschappelijk thema op deze manier onder de aandacht brengt. Later dit jaar komen ook andere onderwerpen zoals verpakkingen aan bod.
Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn de strijd met suiker aanbindt. Zo lanceerde de retailer in het verleden zijn befaamde Friswijzers, een systeem dat het aantal calorieën en de hoeveelheid suiker in frisdranken aangeeft in het schap. De afgelopen jaren wist Albert Heijn geleidelijk ruim 300 miljoen klontjes suiker uit producten te halen en tegen eind 2020 zou dat zelfs één miljard klontjes moeten zijn. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. Daarnaast werd deze week nog het suikergehalte in de huismerkontbijtgranen verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli's geïntroduceerd met minder suiker.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?