
Albert Heijn
Albert Heijn
Albert Heijn lanceert een nieuw initiatief om consumenten te stimuleren om gezonder te eten door ‘kleijne swaps’ ofwel kleine stapjes te zetten. Op die manier speelt de Nederlandse keten in op de vraag van klanten die gezonder willen eten.
Uit het ‘lekker gezond eten’-onderzoek dat Albert Heijn liet uitvoeren door IVOX blijkt dat Vlamingen erg enthousiast zijn over het doorvoeren van deze kleine veranderingen in hun eetgewoonten om gezonder te eten. 96% denkt namelijk regelmatig na over gezonder eten. 87% geeft aan goed te weten wat ze moeten doen om gezonder te eten, al zegt de meerderheid “Ik wil wel hé, maar ik hou het niet vol.” Daarbij geeft 29% aan binnen de week op te geven, 56% gooit na een paar weken de handdoek in de ring en grote veranderingen volhouden, lukt maar bij 27%. “Opmerkelijk is wel dat 79% in kleine, praktische stappen die voelen als ‘kleine stapjes’ de ideale oplossing zien om beter te eten”, licht Albert Heijn toe. "Daarom willen wij hierop inspelen met ons nieuwe initiatief: de 'kleijne swap'."
“Kleijne swaps zijn praktische tips om je maaltijd een tikkeltje voedzamer maakt. Geen grote sprongen dus, maar wel kleine stapjes. Zo wordt het makkelijk om goede gewoontes vol te houden”, legt Albert Heijn uit, die hier zowel binnen als buiten de winkel over communiceert. Enkele voorbeelden van 'kleijne swaps'? Koken met volkoren pasta; een mueslireep als vieruurtje; het gebruik van een spuitbus olijfolie zodat je minder olie gebruikt; groententortilla's bij de wekelijkse maaltijd met wraps; frietjes in de oven; linzen toevoegen aan gehakt of lasagne met pompoenvellen. “We zijn ervan overtuigd dat heel veel Vlamingen nu al swappen,” zegt Els Lagrou, hoofd marketing bij Albert Heijn. “Die wisseltips gaan we verzamelen. Elke week kiezen we er eentje uit als ‘swap van de week’. De ‘kleijne swap’ gaan we trouwens heel groot maken. Vlamingen helpen om gezonder te eten, wordt van ons verwacht en is helemaal in lijn met onze missie: samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Daar moet je niet over babbelen, dat moet je doen – en dat laten we zien met de ‘kleijne swap’.” Om het initiatief meer te boosten schakelt Albert Heijn de hulp in van enkele bekende Vlamingen: tv-kok Jeroen Meus en radiopresentatrice Linde Merckpoel. “Jeroen Meus duikt de komende tijd in zijn ‘Dagelijkse Kost’ receptenboek om van een selectie de ‘swapversie’ te maken”, aldus Albert Heijn. “Linde trekt met haar videocamera dan weer heel Vlaanderen rond. Zij kijkt mee over de schouders van Vlaamse swappers en maakt er plezante video’s van.”
Albert Heijn
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?