- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn mag niet meer uitpakken met 1+2 gratis acties. De Nederlandse retailer heeft het verbod op verkoop met verlies geschonden, zo oordeelt de Economische Inspectie. Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) nodigt Albert Heijn uit voor overleg.
Begin februari gaf Albert Heijn twee gratis producten weg bij de aankoop van één stuk. Ongezien in ons land, en de stunt zorgde dan ook voor veel ophef. De actie sloeg aan: binnen een dag waren de rekken met de producten in promotie leeg. Nu blijkt dat de actie niet in regel was met het verbod op verkopen op verlies, zo meldt Het Laatste Nieuws.
De Economische Inspectie vlooide daarvoor de boekhouding uit in het hoofdkantoor van Albert Heijn. Er moest rekening mee gehouden worden dat er achterpoortjes konden gebruikt worden. Zo zou Albert Heijn België kunnen inkopen bij Albert Heijn Nederland en op die manier een prijs in de boekhouding schrijven die een verkoop met verlies maskeert.
De Economische Inspectie is nu klaar met dat onderzoek en bekijkt nu of ze Albert Heijn een minnelijke schikking zal voorstellen, of de zaak doorgeven aan het gerecht. Peeters nodigt Albert Heijn uit voor overleg. “Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar bij verkopen met verlies wordt normale concurrentie onmogelijk”, zegt hij aan de krant. “Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?