- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Albert Heijn is in Nederland begonnen met het openen van cafés en restaurant in zijn winkels. Op termijn wil de supermarktketen in tientallen supermarkten een koffiecafé of een restaurant openen.
De primeur is voor Amsterdam, waar de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein als eerste een ‘Bakery Café’ en ‘Deli Kitchen’ krijgt. Het Bakery Café is een koffiecafé bij de ingang van de Albert Heijn-winkel waar klanten voor of na het boodschappen doen kunnen genieten van een kop koffie en een broodje. De Deli Kitchen heeft dan weer een uitgebreid assortiment van salades, maaltijden, pizza’s en gegrilde kip om ter plekke op te eten of mee naar huis te nemen.
Met deze nieuwe diensten, stapt Albert Heijn in de voetsporen van concurrent Jumbo, die met zijn Food Market de grenzen tussen food service, horeca en retail al fel deed vervagen. Bovendien speelt de Nederlandse marktleider in op de groeiende snacking trend.
“We zien dat traditionele eetpatronen veranderen. Niet alleen stijgt het aantal eetmomenten op een dag, er wordt ook vaker onderweg en buitenshuis gegeten. Met de opening van het Bakery Café en de Deli Kitchen in Albert Heijn-winkels zetten wij een volgende stap in het combineren van retail met foodservice,” zegt Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn.
De twee nieuwe modules zijn zo gebouwd dat ze voor elke winkel op maat gemaakt kunnen worden. De ambitie is dan ook de komende maanden “tientallen” Albert Heijn-winkels uit te rusten met een koffiecafé en/of Deli Kitchen. Voorlopig zijn er geen plannen om de nieuwe formules ook in ons land te gaan uitproberen. Het gaat om een proefproject dat enkel in de Nederlandse AH-vestigingen loopt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?