Albert Heijn Nederland geeft zijn wijnafdeling een metamorfose en introduceert wijntaps. Zo wil de retailer afrekenen met het slechte imago van de bag in box-wijn. Daarnaast biedt de retailer voortaan ook meer kleine flessen van 37,5 cl en wijnboxen aan, en wordt het wijngamma met een lager alcoholpercentage uitgebreid.
Albert Heijn geeft zijn wijnafdeling een make-over en pakt daarom uit met de befaamde wijntap: een doos van 1,5 tot 3 liter wijn. In België is het concept al ingeburgerd is, maar in Nederland is het nog relatief nieuw. De bag in box-wijn kampt bij onze Noorderburen namelijk vaak met imagoproblemen, maar daar wilt Albert Heijn iets aan doen. Daarom voegt de Nederlandse supermarktketen 18 wijntaps toe aan zijn assortiment. De retailer wil aantonen dat de bag in box-wijnen dezelfde kwaliteit als wijn uit een fles hebben en ze gekoeld vier tot zes weken houdbaar zijn. Onder andere een Sauvignon Blanc uit Nieuw-Zeeland en Côte du Rhône uit Frankrijk zijn vanaf nu beschikbaar in een wijntap.
Kleinere flessen van 37,5 cl
Voor klanten die geen hele fles of tap willen openmaken, komt er meer keuze in kleine flessen met een inhoud van 37,5 cl. “Dit assortiment wordt uitgebreid met bijna twintig varianten, van de populaire ‘Slurp’ – in het klein ‘Slurpie’- van Ilja Gort tot de AH Excellent Selectie Touraine”, legt Albert Heijn uit.
Wijn met minder of zonder alcohol
Ook wijnen met een lager alcoholpercentage of zonder alcohol zijn in opkomst omdat consumenten soms een licht wijntje willen drinken. Albert Heijn introduceert drie varianten Skinny wijn: rood, wit en rosé. Deze wijn smaakt als een normale wijn maar heeft een lager alcoholpercentage, klinkt het. Daarnaast zijn er twee wijntaps met een lager alcoholpercentage en komen er ook twee alcoholvrije (0.0%) wijnen in het assortiment van wijnhuis Torres.
Voorselectie wijnen
Om de keuze voor een lekkere fles wijn makkelijker te maken, heeft Albert Heijn bovendien twee voorselecties gemaakt: momentwijnen en favorietwijnen. De momentwijnen zijn voor een specifiek moment, passend bij het seizoen. De favorietwijnen zijn wijnen binnen een bepaald thema. De selecties zullen regelmatig wisselen. “We starten met een voorselectie van bekroonde wijnen uit De Grote Hamersma, de bekendste wijngids van Nederland”, vertelt Spike Huisman, wijnexpert bij Albert Heijn Nederland.
Klanten kunnen deze speciaal geselecteerde wijnen ook online bestellen met de nieuwe Wijnboxen: een selectie van zes wijnen op basis van momenten en favorieten en drie exclusieve online wijndeals.
In de winkels zijn alle wijnen voortaan ook voorzien van een nieuw schapkaartje met een heldere smaakaanduiding. Daarop staan onder meer wijn en eettips, de herkomst, prijswinnend, of de wijn biologisch is en of deze een lager of geen alcoholpercentage heeft.