
- Interview met Cédric Antoine, CEO van Medi-Market: “In 2025 schakelt Medi-Market een versnelling hoger”
- Duurzaamheid: Herbruikbare verpakkingen, een oplossing voor e-commerce?
- Dossiers: bakkerij, chocolade, koeken, snoep, functionele voeding ...
Breaking news
Albert Heijn stapt af van het verpakkingsvrij kopen van allerlei producten. Consumenten maken er te weinig gebruik van.
In vijf filialen in Nederland testte Albert Heijn sinds het voorjaar van 2022 het verpakkingsvrij inkopen van een 70-tal producten, waaronder koffiebonen, rijst, havervlokken, hagelslag en macaroni. Bedoeling was de hoeveelheid verpakkingsafval in te perken, maar de consumenten maakten er maar weinig gebruik van. De bedoeling was om het concept van de vijf testfilialen uit te breiden naar nog eens 50 winkels, maar zover kwam het nooit.
CEO Marit van Egmond alludeerde vorig jaar in een interview met Gondola al op het gebrekkige succes ervan: “We hebben een verpakkingsvrij concept met tapkokers geïntroduceerd, dat hebben we ook met veel enthousiasme gelanceerd. De media hebben daar uitvoerig over bericht. Ik denk dat dat het initiatief is van Albert Heijn waar we de meeste complimenten voor hebben gekregen. We kregen er ook de meeste likes op social media mee. Maar bij klanten valt het tot nu toe tegen. Het is een te grote horde om te nemen voor velen om een bakje mee te nemen naar de supermarkt. We testen en proberen, maar het is niet allemaal succesvol. We mogen nooit vergeten om de klant mee te nemen in de stappen die we zetten.”
Verpakkingsvrij winkelen lijkt voor veel klanten ingewikkeld en onhandig. Albert Heijn vervangt de verpakkingsvrije producten met zakjes met witte peperkorrels, chilivlokken, kruidnagel en nog veel meer, meldt het Nederlandse RTL. Daarmee kunnen klanten thuis de potjes vullen die ze al hebben. De zakjes wegen maar 3 gram, terwijl kruidenpotjes doorgaans 100 gram wegen. Op die manier besparen klanten volgens de supermarktketen op verpakking. De navulzakjes komen op de vijf locaties waar AH Verpakkingsvrij getest werd. Of er een uitbreiding komt naar andere filialen is af te wachten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?