- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aldi zet stevig de schaar in zijn huismerken. Het wil het totale aantal van 160 huismerken terugbrengen naar 55. “We willen meer eenvoud en efficiëntie.”
Aldi schrapt niet alleen Pirato, zijn bekende huismerk van chips, het zal ook een heleboel andere namen uit de winkelrekken halen. Onder meer vier namen voor diverse Italiaanse producten zullen plaats maken voor het nieuwe merk ‘Cucina Nobile’, zegt woordvoerder Jason Sevestre. In totaal sneuvelen meer dan 100 namen. Bedoeling is er 55 over te houden, al is het wel even wachten tot het zover is. “Pirato zal je vanaf begin volgend jaar niet meer terug vinden in onze winkelrekken, maar om het totale aantal huismerken terug te brengen naar 55 zullen we enkele jaren nodig hebben. Het is de bedoeling om meer eenvoud te brengen voor de klanten. Zo verhogen we de herkenbaarheid. Er is nu een beetje een wildgroei aan namen en merken. Het gaat natuurlijk ook om lagere kosten. We willen het signaal uitsturen naar onze klanten dat we op zoek zijn naar manier om de efficiëntie te verhogen. Toch willen we benadrukken dat het aantal namen wel fors zal verminderen, maar dat het aanbod hetzelfde blijft. Het aanbieden van huismerken is onze core business.” De merknaam Pirato bestond alleen in België en Luxemburg. De chips zullen de naam Sun Snacks krijgen, net zoals alle zoute snacks die aanbod als huismerk aanbiedt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?