Aldi
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Aldi
Als onderdeel van zijn strategie om zijn aantal huismerken te vereenvoudigen, rolt Aldi geleidelijk zijn nieuwe plantaardige assortiment 'My Vay' uit in België. Al zal het nog "enige tijd" duren voordat het voormalige plantaardige assortiment is ondergebracht binnen dit nieuwe huismerk.
Afgelopen januari lanceerde Aldi een nieuw plantaardig huismerk onder de naam My Vay. Dit bevat verschillende soorten producten, van amandelmelk tot falafel en een vleesvervanger voor kip, allemaal voorzien van het internationale V-label. "Als onderdeel van onze strategie om het aantal eigen merken te vereenvoudigen, groeperen we al onze vegetarische en veganistische producten onder ons nieuwe 'My Vay'-merk. Dit is de opvolger van 'My Veggie Day' en 'Soypro’”, legt Luca Van Maldeghem, externe communicatiespecialist bij Aldi België, uit. "Sommige producten, zoals soja- en haverdranken en plantaardige spreads, zijn al ondergebracht onder het My Vay-merk. Maar het zal nog wel even duren voordat ons volledige assortiment is overgezet.”
De Duitse keten is echter niet van plan om deze productcategorie blindelings uit te rollen in ons land. "Bij Aldi optimaliseren we ons assortiment vegetarische en veganistische producten voortdurend op basis van de trends en verwachtingen van de Belgische consument, de expertise van onze inkopers en marktcijfers", vervolgt Luca Van Maldeghem. "We nemen niet klakkeloos een aanbod uit een ander land over, we focussen op de behoeften van onze Belgische klant. Ook voor deze categorie passen we onze discounterstrategie toe: een breed en niet te diepgaand aanbod van vegetarische producten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, zodat ook deze categorie betaalbaar blijft voor het grote publiek."
Volgens de communicatiespecialist biedt Aldi momenteel een vijftigtal vegetarische producten aan in zijn Belgische verkooppunten, waarvan 30 veganistisch. "Hieronder vallen vleesvervangers, maar ook andere producten zoals dranken, desserts en bereide gerechten van plantaardige oorsprong. Ons vaste assortiment wordt ook regelmatig aangevuld met tijdelijke aanbiedingen. In 2023 is het aantal tijdelijke veggie en vegan aanbiedingen verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. We hebben onlangs ook een aantal nieuwe producten geïntroduceerd, zoals vegetarische worstjes, een vegan hamburger en vegan lasagne. Met die laatste brengen we niet alleen een praktischer veganistisch product op de markt, maar ook een product dat goed scoort. Tot slot hebben we in de categorie plantaardige zuivelproducten eind vorig jaar ook een haverdrank toegevoegd, omdat we daar vraag naar zien vanuit de markt.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?