Aldi introduceert automatisch klantentelsysteem
- Aldi lanceert een automatisch klantentelsysteem
- Tegen september moet het aanwezig zijn in alle Aldi-winkels
- De hard discounter pakt ook uit met een hygiënestaander
Tegen september wil hard discounter Aldi een automatisch klantentelsysteem introduceren in al zijn 450 winkels. Dat moet de keten helpen om te waken over het maximaal aantal toegelaten klanten in een winkel en de veiligheidsmaatregelen te garanderen.
Klanten die hun boodschappen bij Aldi doen zullen binnenkort toegang krijgen tot de winkel via een automatisch klantentellingsysteem. Een manier om de massale toestroom te beperken. Tegen september zouden alle winkels uitgerust zijn met het nieuwe systeem. “Afhankelijk van het aantal aanwezige klanten, zal een nieuwe klant een groen of rood scherm te zien krijgen bij het betreden van de winkel”, verklaart Koen Piessens, managing director Sales bij Aldi. “Indien het veilig maximaal aantal klanten bereikt is, ziet de klant een rood scherm. De toegangsdeur zal dan kortstondig gesloten blijven.”
Een sensor aan de ingang van de winkel telt hoeveel personen de winkel binnenkomen. “De sensor telt enkel het aantal klanten, en registreert ze niet”, vervolgt Piessens. “Op die manier wordt de privacy van onze klanten te allen tijde gerespecteerd.” Hoeveel klanten zijn toegelaten is afhankelijk per winkel en wordt afgestemd op de beslissingen van de overheid. Om klanten te laten kennismaken met het systeem, zal een steward de eerste dagen de nodige uitleg geven over de werking.
Naast de automatische klantentelling en de vaste veiligheidsmaatregelen (social distancing, mondmaskers…) heeft ALDI ook een hygiënestaander ontwikkeld. Zo kan de klant steeds over het nodige ontsmettingsmiddel beschikken aan de inkom van het winkelpunt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?