- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Discountketen Aldi plant een groot offensief in de Verenigde Staten. De komende vijf tot zes jaar wil de Duitse retailer 900 nieuwe winkels openen in Amerika.
Aldi wil de komende jaren zwaar inzetten op de Amerikaanse markt. De Duitse discounter heeft op dit moment zo’n 1.6000 vestigingen in de Verenigde Staten, maar liet eerder al weten dat het dat aantal fors wil opdrijven. Tegen 2018 wil Aldi 400 nieuwe Amerikaanse winkels openen en 1.300 bestaande vestigingen vernieuwen, zei Jason Hart, Chief Executive van Aldi USA, vorige maand nog.
Aldi heeft echter de Amerikaanse lat nog wat hoger gelegd voor zichzelf. De discountketen zegt nu tegen eind 2022 over 2.500 winkels in de VS te willen beschikken, melden Amerikaanse media. Dat wil zeggen dat de discounter de komende vijfenhalf jaar zo’n 900 nieuwe winkelpunten zal moeten openen in Amerika.
Daarmee zou Aldi naar eigen zeggen 25.000 jobs creëren en de derde grootste supermarktketen van de VS worden, na Walmart en Kroger. De expansie van de discounter zal de prijsdruk op die concurrerende ketens fors verhogen.
Met de aankondiging wil Aldi zijn ambities in de Verenigde Staten aantonen, maar mogelijk ook zijn eeuwige rivaal Lidl een stap voor blijven. Terwijl Aldi al sinds 1976 actief is in de Verenigde Staten, opent Lidl pas deze maand zijn allereerste winkels op Amerikaanse bodem.
Dat Aldi en Lidl samen een Angelsaksische boodschappenmarkt door elkaar kunnen schudden, hebben ze al bewezen in het Verenigd Koninkrijk, waar ze onder andere het de Britse Walmart-dochter ASDA moeilijk maken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?