Emy Elleboog
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Emy Elleboog
Colruyt Laagste Prijzen neemt afscheid zijn algemeen directeur. Chris Van Wettere (63) beëindigt eind maart zijn carrière van 40 jaar bij Colruyt Group. Jo Willemyns volgt hem op en blijft daarnaast de andere foodformules aansturen.
Veertig jaar geleden, in 1983, begon Chris Van Wettere zijn carrière bij Colruyt Group als bediende-verkoper in het filiaal in Waregem. Hij werd erna uitbater van winkels in Moeskroen, Kortrijk en Menen en bekleedde daarna verschillende functies, waaronder regiomanager, afdelingschef en direceur non-food bij Colruyt Laagste Prijzen. “Die eerste tien jaren waren een onmisbare ervaring. Elk contact met een klant is een soort mini-enquête. Je moet in het vel van de klant kruipen. Dat is een uitgangspunt dat ik nooit vergeten ben. Ook vandaag niet. Het is waar retail om draait”, zei hij over die beginjaren in een interview met Gondola.
In 2003 stapte hij over naar OKay en Bio-Planet, twee formules waar hij zijn schouders onder zette en tot volwaardige winkelketens ontwikkelde. Onder zijn vleugels openden ze meer dan 100 winkels en zette OKay op de kaart. In 2012 werd hij algemeen directeur OKay en Bio-Planet en sindsdien maakt hij deel uit van het directiecomité Colruyt Group. In 2015 keerde hij terug naar Colruyt Algemene Prijzen om er algemeen directeur te worden. Binnen enkele weken geeft hij nu de fakkel door aan Jo Willemyns, die tegelijk COO Food Retail zal blijven. “Aangezien Colruyt Laagste Prijzen een belangrijke hefboom is voor het realiseren van de strategische doelstellingen van Colruyt Group, is het efficiënt en effectief om de rollen van algemeen directeur Colruyt Laagste Prijzen en die van COO Food Retail te combineren”, aldus Colruyt Group in een persmededeling.
Met Chris Van Wettere ziet de sector een belangrijke figuur verdwijnen. “Hoewel hij vaak onder de radar bleef, is hij een referentie in de Belgische retail”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola. “Eén van zijn belangrijkste verwezenlijkingen is het feit dat hij OKay op de kaart gezet heeft.” Chris Van Wettere won in 2018 de Personality of the Year-award van Gondola. Bij die gelegenheid liet hij weten zich niet te laten afschrikken door de concurrentie waarmee Colruyt Laagste Prijzen op de Belgische markt te maken krijgt. Al waarschuwde hij wel voor een race to the bottom. “Het moet de bedoeling zijn dat iedereen in de keten zijn boterham kan verdienen. Als je te ver gaat met promoties dreig je een grens te overschrijden die je beter niet overschrijdt. Gratis bestaat niet, er is altijd iemand in de keten die betaalt.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?