AB InBev
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
AB InBev
AB InBev kondigde woensdagnacht aan dat haar aandeelhouder Altria Group de intentie heeft om in totaal 35 miljoen aandelen te verkopen voor een bedrag van bijna 2 miljard euro. Als gevolg hiervan werd het aandeel van de biergigant donderdagochtend geschorst op de Brusselse beurs.
De Amerikaanse multinational Altria, die vooral actief is in de tabaksindustrie (Philip Morris, Marlboro, NJOY, … ), heeft besloten om 35 miljoen van zijn 197 miljoen AB InBev-aandelen te verkopen. Dat maakte de biergigant gisteren zelf bekend. Tegen de slotkoers van AB InBev op de Brusselse beurs was dit pakket van aandelen goed voor zo’n 2 miljard euro. In de nasleep van deze aankondiging werd het aandeel van AB InBev deze ochtend geschorst op de Brusselse beurs, volgens de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), tot na publicatie van het persbericht over de prijs, dat later vandaag wordt verwacht. Opgemerkt moet worden dat de Leuvense biergigant heeft toegezegd om een deel van de aandelen die Altria verkoopt over te nemen voor een totaal van 200 miljoen dollar (ongeveer 182 miljoen euro). "We blijven gedisciplineerd in onze beslissingen over kapitaalallocatie en deelname aan dit bod is in overeenstemming met onze strategie", zei Michel Doukeris, CEO van AB InBev. "We hebben onlangs ons aandeleninkoopprogramma ter waarde van 1 miljard dollar afgerond dat in oktober 2023 werd aangekondigd en we zullen deelnemen aan dit bod voor nog eens 200 miljoen dollar." De topman benadrukte ook dat Altria "een belangrijke aandeelhouder" van het bedrijf blijft. "We kijken ernaar uit om onze belangrijke aandeelhoudersrelatie met hen voort te zetten”, vervolgde hij.
Deze aandelenverkoop komt aan het einde van een bijzonder turbulent jaar voor AB InBev, dat sinds de lente van 2023 af te rekenen had met de 'Bud Light'-controverse. Het verzet in Amerika was zo groot dat Bud Light zijn status als best verkopend bier in de VS verloor, een titel die het jarenlang had behouden. Hoewel de Belgisch-Braziliaanse reus er desondanks in slaagde zijn financiële jaar af te sluiten met een recordverkoop, daalde de nettowinst van de groep tot 5,34 miljard dollar, in vergelijking met bijna 6 miljard een jaar eerder, terwijl in de Verenigde Staten de inkomsten daalden met 9,5% en de EBITDA met 23,4%. Ook de aandelenkoers van de groep had te lijden, maar herstelde zich geleidelijk vanaf november vorig jaar en zit nu op een niveau dat dicht bij dat van begin 2023 ligt.
Naast de aankondiging van de aandelenverkoop kwam AB InBev eerder deze week ook al in het nieuws omwille van de lancering van zijn zakelijke webshop in België. Sinds kort kunnen Belgische cafés en restaurants hun bestellingen namelijk plaatsen bij AB InBev via het nieuwe digitale platform dat door de brouwer werd ontwikkeld en BEES heet. Dat meldde De Tijd. De online shop, die vanaf 2019 geleidelijk gelanceerd werd in de verschillende markten waar AB InBev actief is, is nu al goed voor 67% van de wereldwijde verkoop van de groep (2023). Meer dan 3,4 miljoen klanten uit ongeveer 20 landen maken al gebruik van BEES, waarmee het volgens het bedrijf de grootste professionele webshop ter wereld is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?