- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Met de overname door Jumbo van vier winkels van ondernemer Christophe De Laet vertrekt bij Alvo een boegbeeld. Voor Jan Pelgrims, algemeen directeur van Alvo, is er geen reden tot paniek. “Dit is iets van alle tijden.”
Het is bijzonder jammer, maar we hebben respect voor de beslissing die Christophe De Laet genomen heeft. We kunnen niet zeggen dat we verbaasd zijn. Er beweegt vandaag heel wat op de markt.
Het is niet aan ons om in andermans plaats te zeggen wat goed en niet goed is. Ieder neemt die beslissing in eer en geweten.
Dat klopt niet in het geval van Alvo. Door onze samenwerking met Colruyt Group en onze specifieke structuur bieden we de beste marges aan in de Belgische retail. Ik denk dat de ondernemers die bij ons aangesloten zijn dat ook weten en daarom ook blij zijn dat ze bij ons aangesloten zijn.
Ik heb geen glazen bol. Ik kan alleen zeggen dat wat er nu gebeurt van alle tijden is en ook bij andere groeperingen voorvalt. Mensen stoppen ermee of stappen over naar iets anders. Ik heb zelf ook mijn supermarkt in 2001 verkocht aan Colruyt. Niets nieuws onder de zon. Om die reden zie ik ook geen reden tot onrust. Als er nieuwe leden van Alvo bijkomen, krijg ik geen telefoon van de pers. Dat is minder spectaculair nieuws, maar voor ons is dat ook belangrijk.
Dat geldt niet alleen voor Jumbo, ook voor andere ketens is dat zo. Door onze organisatie en door het feit dat onze ondernemers niet aan ons gebonden zijn door een contract van tien jaar, zoals bij sommige supermarktketens, is het soms aantrekkelijker voor ketens om zich op onze ondernemers te richten. Maar we hebben nog altijd veel troeven, door onze structuur en door de marges die we aanbieden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?