Amazon
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon
Amazon laat zijn kassaloze Just Walk Out-technologie niet vallen. Een nieuw AI-model moet de nauwkeurigheid verhogen en de technologie naar grotere schaal uitbreiden.
Amazon blaast met de hulp van AI zijn Just Walk Out-technologie nieuw leven in. Het Amerikaanse bedrijf presenteert naar eigen zeggen een systeem dat nauwkeuriger traceert wie wat heeft meegenomen en een betere shopervaring biedt. Het is een onverwachte terugkeer van de technologie bij Amazon. In april kwam het bericht dat de e-commercereus in zijn grotere supermarkten geleidelijk aan stopt met zijn Just Walk Out-technologie in de winkels van Amazon Fresh en Whole Foods. In plaats ervan kwamen RFID-tags en slimme winkelkarren. In de Amerikaanse pers verschenen eerder berichten dat de technologie gemonitord werd door 1.000 Indiase IT-medewerkers, wat voor veel gebruikers de aantrekkingskracht ervan ondermijnde. Amazon sprak die berichten tegen. In grotere winkels verkiezen consumenten een ander systeem, legde het bedrijf zelf in een blogpost uit, al zou er wel nog winkels met andere partners geopend worden die de technologie gebruiken. De bekendmaking viel samen met de melding dat ook andere retailers weinig hoopgevende resultaten noteerden bij kassaloze winkels. Amazon wil Just Walk Out nog niet de rug toekeren en hoopt met AI toch nog tot een toepassing kan komen die rendabel is en in meer winkelomstandigheden goeie resultaten oplevert. “We doen dit door gegevens van camera's en sensoren in de hele winkel tegelijkertijd te analyseren, in plaats van te kijken welke artikelen klanten in een lineaire volgorde pakken en terugleggen”, zegt Amazon in een bericht. “Het nieuwe Just Walk Out AI-systeem kan een hogere mate van nauwkeurigheid bereiken door alle sensorgegevens tegelijkertijd te analyseren in plaats van achtereenvolgens. Het kijkt naar meerdere inputs - camera's, gewichtssensoren en andere gegevens - en prioriteert wat het belangrijkst is om nauwkeurig de variëteit en hoeveelheid van de geselecteerde artikelen te bepalen. Just Walk Out is momenteel beschikbaar op meer dan 170 locaties van derden op luchthavens, in stadions, universiteiten, ziekenhuizen en meer in de VS, het VK, Australië en Canada. We zullen in 2024 meer Just Walk Out-winkels lanceren dan in enig ander jaar daarvoor en het aantal winkels van derden met de technologie dit jaar meer dan verdubbelen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?