Amazon
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon
Amazon heeft besloten om de "Just Walk Out"-technologie terug te trekken uit zijn Fresh-winkels in de VS en niet te implementeren in toekomstige verkooppunten van het bedrijf. De technologie blijft wel aanwezig in Go-winkels en kleinere Fresh-winkels in het Verenigd Koninkrijk.
Na ongeveer vijf jaar ontwikkeling en zes jaar gebruik maakt Amazon zich op om gedeeltelijk afscheid te nemen van zijn "Just Walk Out" technologie. De technologie zal worden teruggetrokken uit Amazon Fresh-winkels in de VS en zal niet langer worden geïnstalleerd in toekomstige Amazon-winkels. Amazon Go-winkels en Amazon Fresh-winkels in het Verenigd Koninkrijk zullen wel 'Just Walk Out' blijven aanbieden aan hun klanten. Deze technologie stelt klanten in uitgeruste winkels in staat om simpelweg producten uit de schappen te pakken en direct te vertrekken, dankzij een systeem dat camera's, AI en automatische betaling combineert. Volgens The Information, het medium dat de beslissing van Amazon onthulde, was de officiële reden voor het stopzetten van de Just Walk Out-service de feedback van klanten dat het systeem hen niet in staat stelde om hun budget of hun rekening in realtime in de gaten te houden. Het Amerikaanse mediakanaal voegt eraan toe dat een aantal terugkerende problemen, zoals onnauwkeurige bestellingen en late levering van facturen, ook ten grondslag kunnen hebben gelegen aan de beslissing van de Amerikaanse retailgigant.
Amazon was een van de pioniers van dit soort technologie, die sindsdien navolging heeft gevonden in andere landen, waaronder België. Vorige maand nog opende de Okay-keten (Colruyt-groep) een derde OKay Direct, een stand-alone winkel waar klanten 24/7 hun boodschappen kunnen doen en waar hun artikelen automatisch worden geteld met behulp van QR-codes en gewichtssensoren die in de gangpaden zijn geplaatst. De technologie werd ontwikkeld door Smart Technics, een Leuvense start-up die deel uitmaakt van de Groep Colruyt, die er slechts een tiental maanden aan moest werken. Kort daarvoor, afgelopen december, onthulde Carrefour België zijn eigen versie van de autonome winkel: BuyBye, een volledig geautomatiseerd verkooppunt van 18 m² in de Corporate Village in Zaventem.
In plaats van de 'Just Walk Out' is Amazon van plan om in zijn Fresh-winkels een vernieuwde versie van zijn intelligente winkelkarretje 'Dash Cart' in te zetten, dat automatisch artikelen kan scannen met behulp van sensoren en een camera. Het nieuwe model zal ook worden uitgerust met een geïntegreerd scanapparaat waarmee klanten, vooral diegenen die geen lid zijn van Amazon, hun artikelen zelf kunnen scannen, net zoals de zelfscansystemen die de meeste supermarktketens al jaren implementeren. Begin vorige maand kondigde Colruyt aan dat het in april een winkelkarretje met gelijkaardige technologie (camera, scherm, sensoren) zou testen, onder de naam "smart cart".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?