- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon wil zijn dienst ‘Amazon Fresh Marketplace’ uitbreiden naar de Verenigde Staten en Europa. Dat stelt een woordvoerder van het bedrijf, hoewel dit niet officieel werd gecommuniceerd in een persbericht .Concreet zal de e-commercegigant vanaf volgend jaar boodschappen van andere supermarktketens gaan bezorgen aan Prime-abonnees.
“We willen onze Amazon-klanten de best mogelijk ervaring bieden op het vlak van boodschappenbezorging, of het nu gaat om bestellingen bij Amazon Fresh, Whole Foods Market of een van onze partnerwinkels zoals Bartell's in Seattle, Morrison’s in Londen of Monoprix in Parijs", liet een woordvoerder van Amazon deze week weten. Amazon zou van plan zijn om “meer keuze, waarde en gemak te bieden aan Amazon Prime-leden, terwijl onze partners kunnen genieten van meer zichtbaarheid". Een schokkende verklaring die, als ze officieel bevestigd wordt door Amazon, waarschijnlijk voor heel wat opschudding zal zorgen in de retailwereld.
Het afgelopen jaar heeft Amazon in het Verenigd Koninkrijk de nieuwe dienst getest onder de naam "Amazon Fresh Marketplace". Daardoor konden Prime-abonnees boodschappen die ze bij supermarktketens Morrison's en Co-op hadden gekocht, op dezelfde dag door Amazon-koeriers laten bezorgen. Deze dienst wil de e-commercereus in de loop van volgend jaar uitbreiden naar de Verenigde Staten en Europa.
Amazon zal zo dus rechtstreeks concurreren met flitsbezorgers, een markt die in volle expansie is, vooral in Frankrijk. Terwijl Carrefour in oktober vorig jaar zijn "Sprint"-dienst lanceerde in samenwerking met Cajoo en Uber Eats, kondigde Casino Group in november nog aan te willen investeren in Gorillas en zo hun samenwerking uit te breiden.
Ter herinnering, dit is niet de eerste stap op de markt van de boodschappenbezorging voor Amazon. Het bedrijf heeft al een gelijkaardige dienst, onder de naam 'Flex', voor producten van zijn supermarktketen Whole Foods, die het in 2017 voor 13,7 miljard dollar overnam.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?