- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Amazon test momenteel een supermarkt waar je niet hoeft af te rekenen aan de kassa, omdat je aankopen automatisch gescand worden bij het buitengaan.
Onder de naam Amazon Go gaat de e-tailer begin volgend jaar een revolutionair supermarktconcept openen in Seattle. Amazon maakt er komaf met wachtrijen aan de kassa omdat er niet meer moet afgerekend worden.
Bij het binnengaan van de winkel scant de klant zijn Amazon Go-app. Vervolgens kan hij gewoon de producten die hij wil uit de rekken nemen en weer naar buiten wandelen. De kosten worden automatisch afgerekend via het Amazon-account van de klant.
Amazon maakt hiervoor gebruik van geavanceerde technologieën, die de internetreus ‘Just walk out’-technologie noemt. Het combineert hiervoor computervisie, algoritmes en sensoren. Vergelijkbaar met de technologie die je terugvindt in zelfrijdende auto’s.
In de winkel in Seattle zullen vooral basisproducten zoals melk, brood en groenten aangeboden worden. Maar er zullen ook snacks, lunch en ingrediënten voor warme maaltijden te vinden zijn. Uit de naam en de video waarin Amazon het concept voorstelt, blijkt alleszins dat Amazon Go vooral op de snelle, kleine boodschappen en maaltijdoplossingen mikt.
Amazon is al langer actief in de foodmarkt met Amazon Fresh, de dienst die voedingsproducten aan huis levert in verschillende Amerikaanse steden en in Londen. Enkele maanden geleden raakte al bekend dat Amazon plannen had om ook fysieke voedingswinkels te openen. De retailer zou de ambitie hebben om 2.000 van deze winkels te openen in de Verenigde Staten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?