De Amerikaanse keten Kroger heeft haar pilootproject voor het leveren van boodschappen aan huis met autonoom rijdende voertuigen in Scottsdale, Arizona, stopgezet. Ze verhuist het testprogramma naar Houston, Texas, waar het grootschaliger wordt opgezet. De zelfrijdende bestelwagens zullen midden in het drukke verkeer rijden.

Kroger startte de pilot in Scottsdale, nabij Phoenix, in augustus 2018 met een autonoom rijdende Toyota Prius, waarin een bestuurder nog steeds achter het stuur zat om bij noodgevallen in te grijpen. Nadat ongeveer 1.000 leveringen succesvol uitgevoerd werden, schakelde de supermarktketen in december over op de R1 van Nuro. Dat voertuig is volledig onbemand en heeft twee compartimenten waarin de boodschappen door het winkelpersoneel worden geplaatst. Op de plaats van bestemming krijgt de klant een bericht en gebruikt hij een app om toegang te krijgen tot zijn bestelling.

Die test werd vanuit één supermarkt georganiseerd. De leveringen gebeurden in een vrij beperkte straal en in een residentiële wijk met weinig verkeer. Zo werden zo’n 2.000 thuisleveringen gedaan zonder dat er noemenswaardige problemen waren. De reacties van de klanten waren naar verluidt zeer positief.

Drukker verkeer

Nu verhuist Kroger de test naar Houston. De leveringen daar zullen vanuit twee supermarkten worden georganiseerd in vier verschillende wijken (postcodes). Volgens de onderzoekers schakelen ze nu een versnelling hoger omdat Houston een grotere stad is met een drukker verkeer.

Ook hier wordt in een eerste fase een autonome Prius gebruikt en zal later dit jaar, wanneer er genoeg ervaring is opgedaan, overgeschakeld worden op de R1 van Nuro.

Stroomversnelling

In de Verenigde Staten doen de supermarktketens veel inspanningen om de thuisleveringen van boodschappen te verbeteren en goedkoper te maken. Die trend kwam in een stroomversnelling nadat Amazon medio 2017 de stap naar bakstenen’ winkels zette door Whole Foods Market over te nemen.

Bij die nieuwe initiatieven wordt zowel gekeken naar autonome bestelwagens en bezorgrobots (zoals die van Kroger, FedEx of Amazon) als naar andere logistieke oplossingen zoals ‘crowd’ diensten. Zo is onder meer Ahold Delhaize USA in samenwerking met Deliv een pilot gestart voor ‘same day’ bezorging.