Reportage Achter de logistieke schermen bij Delhaize in volle eindejaarsdrukte
Gondola
Terwijl iedereen in de sector druk bezig is met het bevoorraden van de rekken en het vermenigvuldigen van de verleidingen eind december, zijn de grote manoeuvres van het feestseizoen, die zo belangrijk zijn voor de jaarverkoop, al volop bezig in de logistieke centra van de distributeurs, die op volle toeren draaien. Delhaize nodigde ons uit om zijn distributiecentrum DC Fresh in Asse te bezoeken op 19 december. Tijd voor een fotoreportage!
De DC Fresh-magazijnen van Delhaize zijn een essentieel instrument in het logistieke parcours van de keten. Ze bevoorraden alle Delhaize-winkels met fruit, groenten, vlees, vis en zuivelproducten. De meeste van deze verse producten moeten in het distributiecentrum gekoeld worden tot 2°C. We zijn dus allemaal goed ingeduffeld! Maar een andere belangrijk kenmerk van deze magazijnen is hun halfautomatische werking, wat van Delhaize een echte technologische pionier maakte toen de DC Fresh II-eenheid in 2009 werd geopend, een paar jaar later gevolgd door DC Fresh III. Terwijl DC Fresh I nog een magazijn was met een traditionele pickmethode (het personeel wordt naar de producten geleid door de stem op hun Clark), werken DC Fresh 2 en 3 met een halfautomatisch systeem waarbij de producten naar de operator komen op zijn orderverzamelstation.
Onze gids van vandaag is Sébastien Bataille. Hij vervoegde Delhaize een jaar geleden en heeft al heel zijn carrière ervaring opgedaan in de supply chain, met name bij Barry Callebaut. Hij heeft dus de leiding over deze grote magazijnen voor verse producten van maar liefst 52.000m2 en de 180 laad- en loskades, en hij moet ervoor zorgen dat alles vlot verloopt. Hij wordt bijgestaan door 3 operations managers, één voor elke shift. Want tussen de ochtend-, middag- en nachtploegen slaapt DC Fresh nooit, of bijna nooit: het distributiecentrum draait 24 uur per dag, 6 dagen per week.
37% meer volume
Voelen we een bijzondere hectiek in deze drukke tijd van het jaar? Niet echt: de procedures en goederenstromen lopen hier op rolletjes en iedereen lijkt volkomen sereen en gefocust op zijn taak. “Nochtans is het de drukste week van het jaar”, bevestigt Sébastien Bataille. DC Fresh zal deze week 37% meer volume draaien dan normaal. Dit geeft al aan hoe belangrijk de feestdagen zijn voor de winkelresultaten, hoewel we het hier alleen hebben over de bezorgvolumes. Tijdens de feestdagen kopen mensen niet alleen meer, ze kopen ook exclusievere en duurdere producten ... Om deze toevloed van goederen in goede banen te leiden, mobiliseert DC Fresh 750 medewerkers, en dan hebben we het nog niet eens over alle ondersteunende functies op kantoor die verantwoordelijk zijn voor het plannen van missies of het beheren van de tool. Het team, dat verdeeld is over drie ploegen, omvat ook uitzendkrachten en studenten, rekening houdend met de werkpiek die met deze periode gepaard gaat.
Wat het proces betreft, zal enkel een getraind oog kunnen zien dat een klein deel van het volume van de te verwerken goederen is teruggezet in een traditioneel pickingcircuit, om de machines die de semi-automatische werklijn voeden te ontlasten. Maar voor de rest draait DC Fresh precies zoals gewoonlijk: snel en efficiënt. We praten graag over magazijnen, maar de waarheid van de moderne distributie is dat er niet veel, en niet lang, wordt opgeslagen in de logistieke centra. De logica van winstgevendheid, efficiëntie en het optimaliseren van de houdbaarheid betekent dat een pallet dat aankomt op de kade van een leverancier snel wordt verwerkt en gesorteerd vooraleer het dezelfde dag nog wordt verzonden naar het verkoopnetwerk.
Alles wordt hier natuurlijk geïdentificeerd door een barcode: de binnenkomende pallets, elke bak die ze vervoeren, de 'dollies' waarop de bakken met producten die overeenkomen met de bestellingen van elke winkel worden verzameld, het vertrekkende pallet ... Alle verse producten worden echter niet hetzelfde behandeld. Soms bereidt DC Fresh alleen volle pallets voor, soms gaat het om kleinere hoeveelheden of bakken die worden opgehaald in een vrachtwagen die al geladen is met de rest van de bestelling van een winkel, voorbereid in een ander logistiek centrum, zoals dat van Delhaize in Ninove voor vloeistoffen en ambiante producten.
Wat echter niet verandert, is het fascinerende ballet van bakken die aankomen van bij de leveranciers, die automatisch transportlijnen volgen die ze omhoog brengen, langs een heel pad dat leidt naar de plaats waar de automatische stapelkraan ze oppikt en op precies de juiste plaats neerzet. De kraan plaatst de goederen vervolgens in de rekken waar de operators van de halfautomatische werkstations werken. Hun rol? Die wordt stap voor stap beschreven op het scherm voor hen: ze plaatsen de artikelen waar de software om vraagt in de bakken, om aan de bestelling te voldoen. Ze hoeven niet alle gangen af te struinen op zoek naar de juiste referenties: alle referenties die moeten worden toegevoegd bevinden zich in hun omgeving. Aan de andere kant zijn diezelfde operators niet vast gebonden aan een specifiek werkstation: afhankelijk van de volgende orders die verwerkt moeten worden, kan het werkstation hen vragen om naar een ander werkstation te gaan.
Hoewel de procedure routine is voor het magazijnpersoneel, zijn er medewerkers voor wie de ervaring uitzonderlijker is. Dit was het geval voor twee mensen die we tijdens ons bezoek ontmoetten. Katrien De Padt's gebruikelijke job is safety manager logistic & winery. Marlot Memel werkt dan weer op de afdeling human resources als onderdeel van een stageprogramma bij de Ahold Delhaize-groep. Maar tegenwoordig zetten ze zich allemaal in om hun collega's in de supply chain te helpen. Dit principe van “helpende handen” die hun bureau verlaten om op het terrein een handje te helpen, is bij Delhaize een vaste waarde en gaat iedereen aan. “Onze CEO Xavier Piesvaux doet het zelf twee keer per jaar. Dit weekend komt hij zelfs bij ons werken”, klinkt het.
Beetje bij beetje worden de bakken gevuld en op pallets gestapeld, die automatisch worden gefilmd voordat ze het laadperron en het magazijn van hun bestemming bereiken. Ook bij het transport is het drukker dan normaal. “Je moet rekening houden met 15% meer transport. Zelfs als we ervoor zorgen dat elke zending verder wordt geoptimaliseerd. Normaal zitten onze vrachtwagens al voor 80% vol. Nu is dan bijna 100%", vertelt Sébastien Bataille, die ervan overtuigd is dat alle winkels goed zullen worden bevoorraad, dankzij het werk dat hier is gedaan. De enige onbekende factor die hij niet in de hand heeft is het weer: zoals alle supply chain managers in de sector houdt hij het weer in de gaten, in de hoop dat er geen sneeuwstormen worden voorspeld ...