Plus SeRIE Anne Lefebvre (Delhaize): “Ik droomde ervan mijn twee passies te combineren: foodretail & ondernemen”

Olivia Charles
Olivia Charles
#7 Hoe kijken supermarktuitbaters naar 2025? Wat maakt hun gelukkig in hun job? Met welke moeilijkheden worden ze geconfronteerd? Wat zijn hun ambities? ... In deze serie proberen we een antwoord te bieden op al deze vragen. Dit keer is het aan Anne Lefebvre van Delhaize Boondael.
Anne Lefebvre zette haar eerste stappen in het hoofdkantoor van Delhaize in 2011 en daar ontstond haar passie voor de retail. Ze sprong net als anderen op de trein van de franchisering en nam Delhaize Boondael over, waar ze tussen 2017 en 2018 ook al directrice was. Ze is heel blij dat ze haar twee passies heeft kunnen combineren en dat het resultaat merkbaar is in de tevredenheid van haar klanten.
Het avontuur van Anne Lefebvre bij Delhaize begon in 2011, maar toen nog ver weg van de Delhaize Boondael die ze vandaag uitbaat. “Ik heb altijd aan projecten gewerkt, eerst in een consultancykantoor, waar ik in 2004 gestart ben. Na zeven jaar kwam ik bij Delhaize, waar ik mijn passie voor de retail heb ontdekt”, licht ze toe. Nadat ze aan twee grote projecten had gewerkt op het hoofdkantoor, kreeg ze de kans om nader kennis te maken met de producten, de werking van de winkels, de verschillende categorieën, de klanten … “Ik werd toen directrice in Boondael”, vertelt ze. “In die periode heb ik enorm veel geleerd. En al snel besefte ik dat ik ooit mijn eigen winkel wilde hebben.” Het is op dat moment dat haar parcours als onderneemster begon. “Ik kreeg eerst de kans om drie jaar te werken bij Mestdagh, een kleinere keten, met andere producten en een andere structuur. Maar ik heb uit die ervaring ook heel veel geleerd, vooral over het franchisemodel. Daarna besliste ik te starten als zelfstandige, het ondernemerszaadje was geplant en ik wilde het verder laten groeien”, vervolgt ze. Toen Delhaize meedeelde dat het zijn winkels in franchise wilde geven, heeft Anne onmiddellijk haar dossier voor de Delhaize van Boondael ingediend. “Ik droomde ervan mijn twee passies met elkaar te kunnen combineren: die voor de foodretail en voor het ondernemerschap. Delhaize is daarvoor de ideale winkelketen. Bovendien vond ik het een buitenkans om mijn project te kunnen uitvoeren en mijn vaardigheden en ervaring in de praktijk te brengen op de plek waar ik in de retail begonnen was … Dat avontuur wilde ik niet missen!”, vertelt ze. Haar winkel heeft trouwens iets bijzonders: er ligt een moestuin op het dak, uitgebaat door Vestaculture. “Daardoor kan ik onze klanten een assortiment ultravers fruit, groenten en kruiden aanbieden uit de korte keten en de klanten zijn daar dol op”, vervolgt ze opgetogen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?