Antoine Florival, Intermarché-lid in Braine-le-Comte en Sint-Jans-Molenbeek, is medevoorzitter van Intermarché België. Op 12 september gaat hij in debat met Jan Peeters, de belangrijkste franchisepartner van Albert Heijn in België, tijdens een plenaire sessie van Gondola Society die u niet mag missen. Hier is een voorproefje.

Welke impact heeft de grote golf van franchising bij Delhaize en Mestdagh gehad op de markt en op u in het bijzonder?

Franchising is nu al enkele maanden in het nieuws in België. Dat is een feit. Bij Intermarché heeft dit franchisemodel altijd in ons DNA gezeten. We begrijpen deze golf van franchisering en we begrijpen dat anderen ook geïnteresseerd zijn. We weten heel goed dat we met dit model onze verkoopresultaten kunnen verbeteren. Het is een belangrijke kwestie voor supermarkten in België, maar voor Intermarché verandert het niets aan onze visie - het is het model waar we al jaren in geloven.

Hoe ziet u de toekomst?

Ons model is gebaseerd op het werk dat onze zelfstandige ondernemers in de winkels doen. En we weten dat dit het juiste model is, dus we zijn er vrij ontspannen over. Het is ook belangrijk om op te merken dat de resultaten van de ex-Mestdagh winkels die zijn omgebouwd naar het Intermarché concept al een aantal maanden erg goed zijn. Voor ons is dit het bewijs dat ons commerciële beleid werkt en dat het het juiste is.

Welke kansen en uitdagingen liggen er in het verschiet?

Er zijn er genoeg in beide richtingen. Terugkijkend op de afgelopen anderhalf jaar hebben we een bedrijf overgenomen, Mestdagh, dat ongeveer even groot was als het onze. Hierdoor konden we ons aantal winkels verdubbelen. Nu, anderhalf jaar later, zijn we nog niet aan het einde van de integratie van het bedrijf dat we hebben gekocht, dus we hebben duidelijk nog een aantal operationele uitdagingen voor de boeg in de komende maanden. Maar deze uitdagingen gaan hand in hand met kansen, die ook enorm zijn.

Hoe wilt u de relevantie van uw winkels vergroten in samenwerking met merken?

Voor mij ligt de sleutel in de goede samenwerking tussen de franchisenemer en het merk. Het is duidelijk dat wij als franchisenemers ook verwachten dat nationale merken zich kunnen aanpassen aan de omgeving van de winkel en de franchisenemer. Een voorbeeld: ik vind het geweldig als een vertegenwoordiger van een nationaal merk me iets vertelt over een product dat ik nog niet wist en dat in mijn winkel zou kunnen werken. Dit zijn altijd zeer interessante discussies.

Met nationale merken is er een dubbele analyse: we hebben een eerder macro-economisch deel, dat ligt in alle discussies die de merken kunnen hebben met onze aankoopcentrale, die er ook is om ons te adviseren over deze belangrijke markttrends. En op franchiseniveau houden we ons meer bezig met micro-analyse, op lokaal niveau. En ook hier denk ik dat we hulp kunnen krijgen van het nationale merk. En ik denk dat het uiteindelijk dit soort samenwerking is dat franchisenemers zullen proberen te ontwikkelen met merken.

Waar lig je 's nachts wakker van?

Ik zal je een eerlijk antwoord geven: tussen mijn baan op het hoofdkantoor, mijn werk in mijn twee winkels en mijn zoontje van anderhalf, die nog geen nacht doorslaapt, heb ik niet al te veel problemen om in slaap te vallen.

Waarom zouden mensen absoluut naar het evenement moeten komen?

Detailhandel is een gepassioneerd vak. Dat merk ik als ik met vrienden en familie praat die niet in de sector werken. Het is een snel evoluerende markt, waar iedereen zijn eigen mening heeft over een hele reeks onderwerpen, en het is ook een sector die mensen samenbrengt. Persoonlijk ben ik vooral gepassioneerd door franchising, want dat is wat ik ken sinds ik bij Intermarché werk en het is het model waarin ik geloof. Dus ik dacht dat praten over mijn passie, omringd door gepassioneerde mensen, een geweldige avond zou zijn!

Schrijf je in voor onze plenaire sessie over franchising!

Wil je het debat over franchising tussen Antoine Florival en Jan Peeters volgen? Schrijf je dan nu in voor het evenement georganiseerd door Gondola Society op 12 september.

Ik schrijf me in