Partner content Appels en peren van BelOrta: lokaal en verbazend plezant!
BelOrta
Naast de klassiekers in het segment van appels en peren doken de voorbije jaren nieuwe toppers op als Kanzi® en Morgana®. Ook verrassende concepten als AppelSintjes en Smurfen-appels en -peren brengen kleur en dynamiek in de fruitafdeling.
BelOrta verhoogde recent grondig haar sorteercapaciteit voor appels en peren. De groente- en fruitcoöperatie onderstreept daarmee haar geloof in het succes van lekker, gezond en lokaal fruit. Over het nieuwe Belgische appel- en perenseizoen praatten we met Glenn Sebregts, divisiehoofd marketing & externe communicatie bij BelOrta. Appels en peren zijn van oudsher toppers in het fruitsegment. “Ons aanbod Belgische appels en peren behoren tot het Belgisch culinair erfgoed én zijn het resultaat van kennis en vakmanschap”, onderstreept Glenn Sebregts.
Onvoorspelbare weersomstandigheden, geopolitieke problemen: de productie en de verhandeling van Belgische appels en peren verliepen de voorbije jaren niet van een leien dakje. Niettemin slagen de BelOrta- telers er jaar na jaar in om absolute topkwaliteit op de versmarkt te brengen. Voldoende redenen voor BelOrta om dit najaar uit te pakken met dat rijke aanbod fruit van topkwaliteit. “We zijn absolute wereldklasse, mede met dank aan het klimaat, dat zich in België werkelijk perfect leent voor appel- en perenteelt”, zegt Glenn Sebregts. “Dit najaar willen we nog nadrukkelijker lokale appels en peren in de spotlight zetten.”
Nieuwe concepten en clubrassen
Ons land heeft een rijke traditie in de teelt van tal van appel- en peerrassen. Maar dat wil niet zeggen dat BelOrta alles bij het oude laat. Nieuwe concepten en nieuwe clubrassen dragen bij tot de opvallend grote dynamiek in het fruitsegment. Met Glenn Sebregts bekijken we – in volgorde van het moment waarop ze dit najaar hun opwachting maken in de winkel – de beloftevolle of reeds gevestigde conceptrassen die het klassieke aanbod van toppers als Jonagold en Conference mooi aanvullen.
De start van het nieuwe schooljaar staat synoniem met de intrede van de Belgica®, een vroege, zoet-zure appel die eind september wordt afgelost door de Kanzi®, die nu al 20 jaar een gestage groei kent. “De Kanzi® is een op-en-top Belgisch product, met een Belgische veredelaar, een Belgische licentie-eigenaar én een Belgische licentiehouder, BelOrta”, licht Glenn Sebrengts toe. “Van A tot Z een Belgische appel en het op één na grootste clubras ter wereld!”
Ook wereldbekend én Belgisch zijn de Smurfen. Smurfen-appels en -peren zullen vooral de jongsten onder ons verleiden om meer fruit te eten. “We rollen dit voor het eerst uit, en dat Smurfen-fruit zal dit jaar in limited edition, enkel in oktober, beschikbaar zijn. Naast Kanzi® is ook Greenstar® na meer dan 20 jaar een klassieker geworden. Deze op-en-top Belgische appel is lichtgroen en heeft een lekker verfrissende zoet-zure smaak en is een waardig lokaal geteeld alternatief voor import Granny Smith.”
Zoete sensatie
Wie ze al proefde, weet dat de smaak ervan écht sensationeel is: de Sweet Sensation®-peer is een hele zoete peer die elk jaar van november tot ongeveer de jaarwisseling beschikbaar is. Nog nieuwer is de Sprizzle®. “Vorig jaar hadden we de eerste oogst, dit is een groeiverhaal”, zegt Glenn Sebregts. “We gaven deze nieuwe appel een opvallende verpakking die past bij de bijzondere smaak: alsof champagnebelletjes op en neer springen in je mond!”
Enkele jaren geleden deed de Fred® zijn intrede: ook een opvallende peer, die iets lichter van kleur is dan de Sweet Sensation® en een Durondeau-achtige smaak heeft. “Zeer geschikt voor on the go”, zegt Glenn Sebregts. “Echt een peer voor appelliefhebbers!”
AppelSintjes
Wegens succes verlengd: de AppelSintjes. In de coronaperiode waarin lokaal hoogtij vierde werd dit kleurrijke concept gelanceerd. “De AppelSintjes zijn lokaal geteeld en komen dus uit onze eigen boomgaarden. Bovendien is het een gezonde snack, een mooie aanvulling op het snoepgoed in de zak van Sinterklaas.”
De Morgana® sluit het seizoen af. Het verhaal is vergelijkbaar met dat van de Kanzi®, en ook de smaak zit in de zoet-zure buurt van zijn collega. Het is een late appel, die de smaakpapillen verblijdt tot circa mei.
Klassiekers
Maar laat ons ook de klassiekers niet vergeten. België heeft op dat vlak een rijke traditie waar we heel erg trots op mogen zijn. Dat fruit verdient daarom zeker ook de nodige aandacht in het schap. Denk daarbij aan appelrassen zoals Elstar, Boskoop, Jonagold, Golden Delicious en zelfs lokaal geteelde Gala & Braeburn. Bij perenrassen is er met Conference, Doyenné de Comice en Durondeau ook voor elk wat wils. Of het nu hand- of tafelfruit is, of het nu is om vers te eten of om te bereiden, al deze rassen doen het grote publiek zin krijgen in heerlijk en lokaal geteeld fruit.
Bio
Naast het gangbare aanbod, is er ook een toenemend bioaanbod beschikbaar. Zowel in appels als in peren kan u voor bio rekenen op lokaal geteelde exemplaren. Grote referenties hier zijn opnieuw Conference en Jonagold, en ook bio Qtee® en bio-Natyra®. Eens proberen?
Acties op de winkelvloer
Goede producten verkopen zichzelf, BelOrta geeft al dat lekkers graag een extra steuntje in de rug. Zo komen er opnieuw displays voor de AppelSintjes. “Vorig jaar zagen we dat veel winkeliers hier goed op hebben ingespeeld”, zegt Glenn Sebregts. “AppelSintjes brengen dynamiek in winkels die hun versmarkt als troef uitspelen.” De AppelSintjes vallen inderdaad op in de rayon en de verpakking verleidt shoppers om de appeltjes in te zetten als sintcadeautje!
Wat is er nog? Een nieuwe WTF-campagne (‘What The Food’) richt zich met korte, vermakelijke spotjes specifiek tot jongeren. Hippe gerechten met lokale producten die snel klaar zijn? Leve de onovertroffen PizzApple!
Zoals gezegd promoten de Smurfen in oktober appels en peren. En het jaar rond vind je appels en peren onder het vertrouwde BelOrta-merk, geregeld aangevuld met displays en degustaties. Verbazend plezant!